Abstract: Syfte och mål: Projektet syftar till att öka kunskapen om möjligheter med ett luftbaserat system för utvinning av mekanisk energi ur avgasvärmen från en flygmotor. Målsättningen är att föreslå utformning av ett sådant system och analysera dess tekniska genomförbarhet. Systemet skall samkonstrueras med en anpassad flygmotor och analyseras för att visa potentialen till sänkt bränsleförbrukning och emissioner.
Förväntade effekter och resultat: Projektresultaten innefattar en konstruktiv utformning av en motor i termer av en systemanalysmodell, samt geometrisk utformning av väsentliga delar, speciellt för värmeåtervinningssystemet såsom flödeskanaler, avgasvärmeväxlare och värmemotor för energiåtervinning. Resultaten förutses också ha tillämpningar på värmeväxlare för andra tillämpningar på flygmotorer.
Planerat upplägg och genomförande: Projektet sker i samarbete mellan flygmotortillverkaren GKN Aerospace, värmeåtervinningssystem-utvecklaren RANOTOR, turbinspecialister på Lunds Tekniska Högskola samt experter på systemanalys av flygmotorer på Chalmers. Projektet leds av en gränsgångare på GKN Aerospace och ingår i klustret Framdrivningsystem. En eller flera alternativa motorer parametriseras i samarbete mellan deltagande parter varefter varje part genomför konceptutläggning och analys av sitt delsystem. Parterna granskar sedan erhållna resultat gemensamt.Abstract: Objective and Goal: The project aims to increase the knowledge of opportunities for an air based system to recover mechanical energy from the exhaust heat of an aircraft engine. The goal is to propose a design for such a system and analyze its technical viability. The system will be co-designed with an adapted aircraft engine and analyzed to show the potential for reduced fuel consumption and emissions. Result and Expected Effects: The results of the project will include a conceptual design of an aircraft engine in the form of an analysis model of the engine system, as well as the geometrical design for significant components, especially for the heat recovery system such as ducts, heat exchanger and heat engine for energy recovery. The results are also anticipated to have application to heat exchangers for other applications on aircraft engines. Approach and Implementation: The project is a cooperation between the aircraft engine manufacturer GKN Aerospace, heat recovery system developper RANOTOR, turbine specialists at Lunds Tekniska Högskola as well as experts at systems analysis of aircraft engines at Chalmers. The project will be a part of the research cluster propulsion systems and will be led by the cluster leader from GKN Aerospace. One or more alternative engines will be defined in a parametric way in cooperation between the partners, after which each part performs conceptual layout and analysis of subsystems. The result will be examined jointly.