National Transport Library Research Database

Urbana akustikskärmar (Urban acoustic screens)

  • Forssén, Jens
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2013-11-01 -- 2018-01-04 ; 0 kronorRegistration number:
  • Vinnova 201303049
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: I större städer utgör höga ljudnivåer från vägtrafik ett stort och växande miljöproblem. Akustiska skärmar upplevs ofta som fysiska barriärer och estetiskt oönskade, vilket hindrar användningen att i urban miljö reducera höga ljudnivåer från trafik. Syftet är att på sikt betydligt minska exponeringen för höga ljudnivåer från vägtrafik, både för boendemiljöer och för rekreationsytor i städer. Målet är att utveckla och sprida ett koncept för låga urbana akustikskärmar för vägtrafik, som omfattar akustiska, arkitektoniska och praktiska aspekter. Förväntade effekter och resultat: Vi förväntar oss att det föreslagna projektet kommer att bidra till miljömålet God bebyggd miljö genom att resultaten kan tillämpas på platser där ljudnivåreducerande åtgärder inte tillämpas idag. Genom utvecklingen av modeller, prototyper och slutligen ny skärm, planerar vi kunna ge kunskap och praktiskt användbara lösningar för att minska ljudnivåer från vägtrafik i städer. Planerat upplägg och genomförande: Vi planerar att utveckla ett koncept för låga akustiska skärmar avsedda för stadsmiljö, som är platsspecifikt anpassningsbara så att de tillför arkitektonisk kvalitet i gatumiljön samtidigt som andra funktioner kan uppfyllas, som trafikavdelare eller säkerhetsräcken. I designfasen kommer tre olika skärmtyper att undersökas genom virtuell modellering, varav den mest lovande varianten byggs som prototyp och sedan i full skala i stadsmiljö. Utvärdering sker i de olika stegen och tillgängliggörandet utgörs främst av publik rapportering och workshops med användardialog.Abstract: Objective and Goal: In larger cities, high noise levels from road traffic is a large and growing environmental problem. Acoustic screens are often perceived as physical barriers and aesthetically unwanted, which hinders their use for traffic noise reduction in urban environments. The long-term aim is to significantly reduce the exposure to high noise levels from road traffic noise, for housing environments and recreational areas. The goal is to develop and disseminate a concept for low urban acoustic screens for road traffic noise, incorporating acoustical, architectural and practical aspects. Result and Expected Effects: We expect that the proposed project will contribute to the Swedish environmental quality objective ´A Good Built Environment´ by applying the resulting noise measures at new locations. Through the development of models, prototypes and finally a new screen, we plan to give knowledge as well as practical solutions to reduce road traffic noise in cities. Approach and Implementation: We plan to develop a concept for low acoustic screens intended for urban situations, which is space-specifically applicable to enhance the architectural quality of the street environment at the same time as other functions can be fulfilled, such as traffic separation and safety fences. In the design phase, three different types of screens will be investigated, whereof the most promising one will be prototyped and later made in full in an urban setting. Evaluation will be made in each step and the dissemination will foremost be through public reports and workshops with user dialogue.
Item type: