Abstract: Syfte och mål: Projektet behandlar modellvalidering i fallet då flera simuleringsmodeller integreras, t.ex. i en simulatormiljö. Den huvudsakliga frågeställningen för projektet är: Hur kan vi ge simulatoranvändare och beslutsfattare stöttning vid bedömningen av tillförlitligheten i resultaten från en planerad eller genomförd simulatorkörning? Målet är att simulatoranvändare och beslutsfattare ska få information om tillförlitligheten hos ingående modeller direkt under pågående simulering, eller ännu hellre innan man påbörjar en simulering.
Förväntade effekter och resultat: Projektet förväntas ge svar på hur information från valideringen av respektive modell i praktiken bör utnyttjas för att med utgångspunkt från simulatorns tänkta användningsområden bedöma simulatorns trovärdighet. Resultaten från projektet förväntas förenkla bedömningen av kvalitén på utdata från en planerad eller genomförd simulatorkörning, vilket innebär stöd vid bedömning av provvärdighet. Metodiken ska även underlätta bedömningen av vilka modeller som krävs och vilken detaljeringsgrad dessa bör ha för att lösa en viss simuleringsuppgift.
Planerat upplägg och genomförande: Projektet är av "triple use"-karaktär och bedrivs i ett samarbete mellan Saab Aeronautics, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Linköpings Universitet.Abstract: Objective and Goal: The project considers model validation in the case where several models are integrated, e.g. in a simulator environment. The main problem is: How can we provide simulator users and decision makers support to assess the credibility of results from a planned or executed simulator run? The aim is to provide well founded information on credibility of included models directly during a simulator run, or even better prior to executing a simulator run. Result and Expected Effects: The project is expected to answer questions on how to utilize information from model level validation in the assessment of simulator credibility, with the perspective of the simulator´s intended use. Results from the project are expected to facilitate the assessment of output quality, which means support in the challenging task of test worthiness declaration. The methodology should also support the assessment of which models are required and what fidelity level these should have to solve a specific simulation task. Implementation: The project has a triple-use approach and is conducted in collaboration between Saab Aeronautics, the Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI), and Linköping University.