National Transport Library Research Database

A-Drive (A-Drive)

  • Solyom, Stefan
  • Volvo Personvagnar AB, Svenskt företag eller organisation, 556074-3089
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2013-01-01 -- 2015-12-31 ; 0 kronorRegistration number:
  • Vinnova 201204557
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Syftet med projektet är utveckla en taktisk framework för beslutsfattande och reglering av autonoma fordon. Definierad framework skall använda sig av produktionsnära system, sensorer samt aktuering. Ett viktigt mål är att konceptet skall vara skalbart för komplexa miljöer. Förväntade effekter och resultat: En nyckeldel av automatiserade fordon är att automatiskt reglera acceleration, bromsning och styrning av fordonet. I detta projekt kommer detta att addresseras i två steg: 1. Formulera en matematisk modell som kan beskriva rörelser av fordonet och andra föremål inom den omgivande miljön, med hjälp av data från i sensorer och kartor. 2. Utveckla effektiva algoritmiska lösningar till ett besluts-och kontrollproblem formulerat för att åstadkomma en autonom körningsuppgift i en komplex och dynamisk miljö. Planerat upplägg och genomförande: Projektet kommer att genomföras på tre år och inkluderar en doktorand på Chalmers Universitet, Signals and Systems. Resultaten kommer att verifieras i bil, som är projektets demonstrator.Abstract: Objective and Goal: The objective of this project is to develop a tactical framework for decision-making and control for autonomous vehicles. This framework is to provide a generic model that captures how relevant cues in the traffic environment, measured by radars, cameras etc., can be interpreted into a traffic situation, and subsequently determines an appropriate course of action for the vehicle in that situation. The situation interpretation, and corresponding decision-making process. Result and Expected Effects: A keypart of automated vehicles is to automatically control acceleration, braking and steering of the vehicle. In this project this will be tackled in two steps: 1. Formulate a mathematical model capable of describing the motion of the host vehicle and other objects moving within the surrounding environment, using data from in-vehicle sensors and maps. 2. Develop efficient algorithmic solutions to a decision-making and control problem formulated to accomplish an autonomous driving task in a complex and dynamic environment. Approach and Implementation: The project will run on a three years period. The results will be implemented and verified in a test vehicle, which is the demonstrator vehicle of the project.
Item type: