Abstract: Energi- och miljöfrågor har fått nytt fokus under de senaste åren och flertalet trafikhuvudmän och större kommuner har som målsättning att öka kollektivtrafikens marknadsandel för arbetsresorna. Projektets yttersta syfte är att medverka till att dessa mål kan nås medan den aktuella förstudien främst syftar till att ta fram och pröva en planeringsmetodik med hjälp av geografisk analys av pendlingen till större perifera arbetsplatsområden.
Studien förväntas ge underlag för att planera en bättre service med reguljära busslinjer på aktuella tider, förslag till placering av infartsparkeringar och skräddarsydda pendlingsturer i vissa reserelationer osv. En biprodukt kan även vara individanpassad "direktreklam" för resmöjligheter med den befintliga kollektivtrafiken och ökad samåkning i privatbilar där kollektivtrafiken inte kan ordnas. I förstudien utvecklas och prövas en planeringsmetodik med hjälp av geografisk analys – GIS.Abstract: Energy and environmental issues have become more and more important in recent years. Most transport authorities and larger municipalities have stated goals to increase the market share of public transport, particularly for commuter traffic. The ultimate objective of the project is to support the attainment of such goals, while the objective of the initial feasibility study is to develop and test a planning method using digital geographic analysis of commuter traffic to large peripheral work sites. The study is expected to provide a basis for planning better service with regular bus routes at relevant hours, to propose suitable locations for park-and-ride facilities and tailor-made commuter trips in certain travel relations, etc. A side product could be individualized ´direct marketing´ for trips that can be made with existing public transport services and an increase in carpooling where public transport cannot be provided. In the feasibility study a planning methodology will be developed, heavily relying on GIS analysis.