National Transport Library Research Database

Second Road fas 2 (Second Road phase 2)

  • Knabe, Emil
  • Volvo Personvagnar AB, Svenskt företag eller organisation, 556074-3089
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2014-01-01 -- 2017-02-28 ; 0 kronorRegistration number:
  • Vinnova 201304727
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Effekterna av ständigt ökade komplexitet drivet av Green, Safe och Connected utmanar befintliga processer, metoder och verktyg (PMT) för utveckling av elektronik och mjukvara för fordon. Second Road adresserar dessa utmaningar inom området simuleringsbaserad systemintegration och verifiering. Den största utmaningen är att hantera det accelererande behovet av provbilar. Primära målet är att stödja kortad utvecklingstid genom att etablera en strukturerad, förutsägbar och snabb integrationsprocess och att med simuleringsteknik komplettera färre provbilsserier. Förväntade effekter och resultat: Simulering av det kompletta fordonet på systemnivå och över flera domäner, t.ex. samspel mellan elsystem och termodynamik, reducerar behovet av fysiska probilar. Förvaltning och uppbyggnad av gemensam kompetens och gemensamma ramverk inom simuleringsteknik och metodik i regionen. Etablerandet av en öppen interaktiv fordonssimulator är ett första steg i att bjuda in allmänheten till att bidra med innovation och utveckling av framtidens bilar. Planerat upplägg och genomförande: Projektet, som samlar tio parter och löper över tre år, är uppdelat i fyra delprojekt med tydliga fokusområden och en utpekad projektledarende part. Volvo Cars som koordinator ansvarar för planering och uppföljning samt sammanställer rapportering mot VINNOVA. Gemensamma aktivititer, t.ex. seminarier och demos, bidrar också till informationsspridning och synkronisering mellan delprojekten. Budgetförändringar jämfört med ansökan SRF2 påkallar en mindre omplanering av uppdraget. Beslut kring denna tas vid "Ledningsgruppsmöte SRF2 del 1" där samtliga parter medverkar.Abstract: Objective and Goal: The implications of increased complexity driven by Green, Safe and Connected impact existing processes, methods and tools (PMT) for development of automotive electronics and software. Second Road addresses these challenges within the area of simulation based system integration and verification. One major challenge is the accelerating need for physical test cars. Supporting decreased development time by the establishment of a well-structured, predictable and fast integration process and, using simulation based methods, compensate for fewer series of physical test vehicles. Result and Expected Effects: Complete vehicle simulation on system level and cross domains, e.g. interaction between the electronic system and thermo dynamics, contributes to reduced need for physical test vehicles. Development and maintenance of common competence and common frameworks in the area of simulation technology and methods within Sweden and the region in particular. The establishment of an open interactive vehicle simulator is a first step inviting the public to contribute with innovation and development of the future cars. Approach and Implementation: The project, running for three years involving ten partners, is divided in four sub projects with specific goals and one leading partner. Volvo Cars is the coordinator with responsibility to coordinate planning, monitoring and reporting to VINNOVA. Common activities, such as seminars and demos, also contribute to knowledge dissemination and synchronization between the projects. Modified budget, compared to initial SRF2 application, calls for a minor re-planning of the project. Decision on this will be taken at ´Steering group meeting SRF2 part 1´ where all partners participate.
Item type: