Abstract: Syfte och mål: SISTERS studerar hur en framtida elvägsutbyggnad skulle påverka samhället, miljön och ekonomin på en övergripande systemnivå. Genom att utföra dessa aktiviteter på ett integrerat sätt , kommer SISTERS att identifiera de fördelar och risker med e-mobilitet i Sverige som kommer att bidra till att framtida elektrifiering av de svenska vägarna kommer att vara en hållbar utveckling för samhället. Förväntade effekter och resultat: SISTERS bedömer de praktiska möjligheterna för en integrering av elfordon i transportsystemet, med fokus främst på dynamisk laddning och kontinuerlig eldrift som praktiskt taget skulle eliminera alla nackdelar med rena batterifordon. Ytterst är det enda sättet att helt ta bort koldioxidutsläppen vid vägtransporter. SISTERS utnyttjar de investeringar som EU gör i FABRIC-projektet om elektriska vägar i Europa. Projektet för europeiska lärdomar till den svenska kontexten med fokus på elektrifiering av tunga lastbilar och bussar, och befintlig infrastruktur. Planerat upplägg och genomförande: Tre huvudsakliga aktiviteter i projektet är : DEL 1: Verktyg-, modell-, och anlaysramverk som utvecklats för elvägar i FABRIC kommer att anpassas för svenska förhållanden . DEL 2: De tillgängliga lösningarna för elvägar kommer att testas och utvärderas för deras påverkan på svenska vägar med hjälp av teoretiska och laboratoriemässiga tester . DEL 3: Utveckling av en simuleringmodell där elvägssystemets olika aktörer kan bidra med sina framtidsscenarier och tillsammans utforska möjligheterna och utmaningarna med en framtida elvägsutbyggnad.Abstract: Objective and Goal: SISTERS studies how a future electrification of roads will impact the society, environment and economy at the system level. By doing this in an integrated approach, SISTERS will identify benefits and risks for implementation of e-mobility in Sweden to ensure that future electrification will be a sustainable development for society. Result and Expected Effects: Where other work focusses on the car, SISTERS scopes heavy vehicles. The focus on specific Swedish transportation and infrastructure will give the Swedish road construction industry a stimulus to start taking on-road charging into account in the knowledge management and engineering skills. SISTERS capitalises upon the EU investments in the FABRIC project on feasibility of electric roads in Europe and the portfolio of project that Scania is involved in. The project brings European lessons to the Swedish context (heavy vehicles and existing infrastructure). Approach and Implementation: Three activities in the project are: (1) Tools, models and analysis frameworks developed for e-roads in FABRIC will be adapted for Sweden, (2) currently available charging solutions will be tested and evaluated for their impact in and on Swedish roads using numerical and laboratory tests, (3) a participatory simulation environment will be developed in which stakeholders can bring in their scenarios and jointly discover the potentials and boundaries of system-level implementations.