Abstract: Syfte och mål: Autonomi har många aspekter och innebär ett paradigmskifte för bilindustrin. Detta projekt fokuserar särskilt på systemarkitektur och funktionssäkerhet för autonomi. Fordonssystem och funktionssäkerhetsstandarder utvecklas, men de har ännu inte specifikt beaktat autonomi. Detta innebär en bristande förståelse för begränsningar som finns hos nuvarande systemlösningar och hos standarden ISO26262. Syftet med FUSE är att ta fram strategier för att ta hand om funktionssäkerhet, skalbarhet och kostnadseffektivitet för systemarkitekturer för autonomi. Förväntade effekter och resultat: - En klar förståelse och en beskrivning av brister i nuvarande funktionssäkerhetsstandarder och i nuvarande elarkitekturer vad gäller att implementera autonoma fordonsfunktioner. - Ett förslag på hur nuvarande standarder skulle kunna förändras för att anpassas till autonoma funktioner. - En fullständig uppsättning med funktionssäkerhetskrav för en begränsad mängd autonoma funktioner. - En referensarkitektur för autonomi på systemnivå och en implementation av några valda autonoma fordonsfunktioner. Planerat upplägg och genomförande: Projektet angriper de identifierade problemen för autonomi genom att: - Identifiera begränsningarna hos dagens system och säkerhetsstandarder. - Ta fram krav på autonomi för aspekterna funktionssäkerhet och arkitektur. - Formulera guidelines och förslag till den kommande uppdateringen av ISO26262. - Skapa en referensarkitektur. - Validera lösningar genom utvärderingar i realistiska fordonssammanhang.