National Transport Library Research Database

Via Futura Concretis (Via Futura Concretis)

  • Lindahl, Mattias
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2013-11-01 -- 2017-01-04 Registration number:
  • Vinnova 201303070
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Att baserat på HTC Sweden ABs patenterade och världsledande betonggolvslipningsmetoder utveckla en metod för ytförbättring av betongvägar som jämfört med dagens betong- och asfaltsvägar ger högre körsäkerhet, minskat slitage och minskade partikelemissioner, minskad bränsleförbrukning och samtidigt är ekonomiskt och miljömässigt fördelaktig. Kopplat till detta ingår att utveckla en affärsmodell för metoden som främjar den kommersiella spridningen och därmed möjligheten att minska samhällets kostnader för vägbaserade transporter och att nå miljökvalitetsmålen. Förväntade effekter och resultat: Förväntat resultat är en patenterad och världsledande metod för ytförbättring av betongvägar som jämfört med dagens betong- och asfaltsvägar ger högre körsäkerhet, minskat slitage och minskade partikelemissioner, minskad bränsleförbrukning och samtidigt är ekonomiskt och miljömässigt fördelaktig. Vidare en affärsmodell som underlättar den kommersiella spridningen av metoden och därmed möjligheten att minska samhällets kostnader för vägbaserade transporter och att nå miljökvalitetsmålen. Planerat upplägg och genomförande: Arbetspaket: AP1: Tester av befintlig golvslipningsmetodik på betongväg AP2: Utveckling av betongslipningsmetodik baserat på resultat från AP1 AP3: Utvärdering och förfining av betongslipningsmetodik AP4: Ekonomisk- och miljömässig utvärdering AP5: Framtagande av affärsmodell som passar utvecklad metod AP6: Resultatspridning.Abstract: Objective and Goal: Based on HTC Sweden AB´s patented and world-leading concrete floor grinding methods, to develop a method to improve the surface of concrete roads that, compared to today´s concrete and asphalt roads, provides greater driving safety, reduced wear and particulate emissions, reduced fuel consumption, and is economically and environmentally beneficial. Related to this is to develop a business model for the method that promotes commercial deployment and thus can reduce society´s cost for road-based transport, and also support the ability to reach environmental quality objectives. Result and Expected Effects: The expected result is a patented and world-leading method to improve the surface of concrete roads that, compared to today´s concrete and asphalt roads, provides greater driving safety, reduced wear and particulate emissions, reduced fuel consumption, and is economically and environmentally beneficial. Furthermore, a business model will be developed that promotes the commercial deployment of the method and thus can reduce society´s cost for road-based transport, and also supports the ability to reach environmental quality objectives. Approach and Implementation: Work Packages: AP1: Tests of existing floor sanding methods on concrete. AP2: Development of grinding concrete methods based on results from AP1. AP3: Evaluation and refinement of concrete grinding methods. AP4: Economic and environmental evaluation. AP5: Developing business model that suits developed method. AP6: Dissemination.
Item type: