Abstract: Projektet har tre övergripande ambitioner. 1) Vi vill ta fram kunskap om hur kollektivtrafiken i högre grad än idag kan fungera som en serviceorienterad kund- och kunskapsdriven branch; 2) Vi vill utveckla konkreta förslag på hur detta ska åstadkommas och 3) Vi vill demonstrera hur denna kunskap på ett systematiskt sätt kan implementeras i Veolias verksamhet.
Konkret är målet att ta fram innovativa tjänstekoncept, förbättra tillgängligheten och få fler nöjda resenärer, öka personalengagemanget samt finna organisatoriska förändringar och förbättrade ledningsstrategier.
Projektet delas in i: forskningsdel, utvärderingsdel och demonstrationsdel. Forskningsfrågor: Varför är det i vår branch svårt att systematisera arbetet med att skapa en servicekultur? Varför är det svårt att arbeta med strategisk verksamhet som inte är direkt kopplad till driften? Hur kan talet om serviceorientering översättas till en befintlig organisation och vad innebär det för manegement? Hur länkar ett trafikföretag kunskapskedjan till drift/implementering inom ramen för ett kompetensförsörjningssystem? Forskningsdelen dokumenteras genom en rapportserie med delresultat, nya insikter och fallstudier. Utvärderingsdelen handlar övergripande om hur man bättre kan systematisera arbetet med servicekulturen och etablera en fungerande strategi. Demonstrationsdelen integrerar projektet i Veolias kompetensförsörjningssystem.Abstract: The project aims are the following:
- we want to contribute to the developement of knowledge about service orientated, knowledge based and market driven public transport.
- we want to develop concrete actions for promoting such a public transport industry, both in our own role as operator and together with other industry actors.
- we want to demonstrate how the knowledge can be implented in Veolias public transport operations through professional training.