National Transport Library Research Database

Tillståndsutveckling av provsträckor på E45 (Performance of test sections at road E45)

  • Erlingsson, Sigurdur
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-01-01 -- 2016-12-30 Registration number:
  • Trafikverket 2015/41317
Subject(s): Abstract: Fyra provvägsträckor på E45 nära Svappavaara byggdes 2012 i Norrbottens län. Vägsträckorna är instrumenterade för att bestämma spänningar och deformationer (töjningar) i konstruktionerna från trafiken. Dessutom mäts det lokala klimatet i luften samt i konstruktionerna (fukt och temperatur (tjäle)). Under sensommaren (augusti) 2013 och (september) 2014 gjordes omfattande responsmätningar på sträckorna där data från instrumenteringen samlades under kontrollerad fallviktslast samt när 90 t malmbilar körde förbi i 70 km/h. Under sommaren 2013 togs dessutom borrkärnor som har sedan testats för att bestämma deras materialegenskaper. Allt detta har genererat mycket värdefull data som inte har sin likhet i Sverige. Syftet med detta projekt är att sammanställa uppmätt responsdata, modellera konstruktionens (ERAPave) beteende (respons) under fallvikt samt lastbilslast för kalibrering och verifiering av våra responsmodeller. Dessutom att använda ERAPave Perform för att förutsäga tillståndsutvecklingen och kalibrera/validera våra tillståndsmodeller som ingår i programmet.Abstract: Four test sections at E45 near Svappavaara was built in 2012 in the County of Norrbotten. The sections are instrumented to determine stresses and deformations (strains) in the structures. Furthermore monitoring the local climate in the air and in the constructions (humidity and temperature (frost)). In late summer (August) 2013 (September) 2014, extensive response measurements on the routes where data from instrumentation gathered during controlled falling weight load and when 90 t of ore trucks drove past at 70 km / h. During the summer of 2013 additionally cores was then tested to determine their material properties. All this has generated a lot of valuable data that has no comparision in Sweden. The purpose of this project is to compile the measured response data, model structure (ERAPave) behavior (response) during FWD tests and truck load for calibration and verification of our response models. In addition to use ERAPave Perform to predict state development and calibrate / validate our state models included in the program.
Item type: