National Transport Library Research Database

Markvärden och finansiering vid investeringar i höghastighetsjärnväg (Land value and financing in relation to investments in high speed rail)

  • Andersson, Matts
  • WSP Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556057-4880
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-07-01 -- 2017-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2015/36884
Subject(s): Online resources: Abstract: Stora infrastruktursatsningar som exempelvis höghastighetståg eller nya tunnelbanelinjer ger att antal olika effekter, exempelvis ökad tillgänglighet men också ökade utsläpp och intrång. Den ökade tillgänglighet som höghastighetståg ger leder sannolikt till fler arbetsplatser och stigande inkomster och markvärden. Frågan kring markvärdesförändring av höghastighetsbanor för tåg aktualiseras i och med Sverigeförhandlingen där utbyggnad av höghastighetståg är en viktig del. Då det råder osäkerhet kring hur stora dessa effekter är är det mycket relevant att försöka få fram en uppskattning av storleken. Detta då de för markvärdeseffekterna av höghastighetståg kan vara av betydande storleksordning och förväntas kunna bidra till finansieringen. Det finns två syften med detta projekt. Det första är att utröna hur höghastighetståg skulle påverka markvärden. Det andra att utröna vilka möjligheter samt för- och nackdelar utnyttjandet av markvärdesförändringar som finansiering och andra finansieringskällor innebär. Projektet genomförs av WSP och Lunds Tekniska Högskola (LTH). Projektet består av fyra workpackages, som följer en logisk ordning: 1. Hur markvärden påverkas av höghastighetståg. 2. Value capture och andra finansieringsformer. 3. Dynamiska effekter. 4. Acceptans. Projektet avses genomföras i nära samarbete med Trafikverket och Sverigeförhandlingen. Samordningsmöjligheter med ett parallellt Formas-finansierat projekt ska sökas, samt ev med Lantmäteriet, som en tänkbar part i projektet. Projektet avses löpa under perioden 2015-2017 med en total budet på 7.260.000 kr.Abstract: Large infrastructure projects such as high-speed or new subway lines gives a number of different effects, such as increased availability but also increased emissions and intrusions. The increased availability as high-speed trains provide will probably lead to more jobs and rising incomes and land values. The issue of land value change of the high-speed tracks for trains actualized in by the government's "Sweden-negotiation" where the deployment of high-speed trains are a vital part. As there is uncertainty about how large these effects are, it is very relevant to try to obtain an estimate of the size. This in particualr as the land value impact of high-speed trains can be of considerable magnitude and is expected to contribute to the financing. There are two purposes of this project. The first is to ascertain how high-speed rail would affect land values. Second, to explore the possibility and the advantages and disadvantages of the use of the land value changes and other funding sources brings. The project is performed by WSP and Lunds Tekniska Högskola (LTH). The project consists of four work packages, which follow a logical order: 1. How land values are affected by high-speed trains. 2. Value capture and other forms of financing. 3. Dynamic effects. 4. Acceptability. The project is intended to be conducted in close cooperation with the Swedish Transport Administration and the government's "Sweden-negotiation". Coordination of action with a parallel Formas-funded project as to be searched, and possibly with the The Swedish Mapping, Cadastral and Registration Authority (Lantmäteriet), as a possible party to the project. The project is intended to run in the period 2015-2017 with a total budget of 7,260,000 SEK.
Item type: