National Transport Library Research Database

25 års uppföljning av svenska betongvägar (25-year follow-up of Swedish concrete roads)

  • Dolk, Ellen
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-05-01 -- 2020-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2015/33394
Subject(s): Abstract: Betong är ett slitstarkt material som inte deformeras av trafiklaster och som beläggning kräver det i regel färre underhållsåtgärder än en motsvarande asfaltbeläggning. I tunnlar har betongen även en fördel i att den inte antänder vid brand. I Sverige byggdes en hel del betongvägar i mitten av nittonhundratalet, men livslängden på dessa blev kortare än planerat och vägarna fick många skador. På 1970-talet började en förbättrad konstruktion användas och de sträckor som byggdes i Skåne under 70-talet hade båda en livslängd på mer än 30 år. För 1990-talets betongvägar gjordes ytterligare några förbättringar i konstruktionen och det är dessa, tillsammans med en sträcka byggd 2006, som utgör Sveriges 68 km långa betongvägnät idag. En del byggrapporter och uppföljningsrapporter finns men en sammanfattande uppföljning saknas.Abstract: Concrete is a durable material that is not deformed by traffic loads, and as a coating requires it generally less maintenance than a corresponding asphalt pavement. In tunnels concrete have also an advantage in that it does not ignite a fire. In Sweden, a lot of concrete roads were built in the middle of the twentieth century, but the life of these was shorter than planned. In the 1970s, an improved design used and the sections were built in Skåne in the 70s both had a life expectancy of more than 30 years. In the 1990s concrete roads made some further improvements in the design and it is these, together with a stretch built in 2006, which is Sweden's 68 km long concrete road today. Some construction reports are but a comprehensive monitoring is lacking.
Item type: