National Transport Library Research Database

Betong i tungt trafikerade körfält del 2 (Concrete pavement in heavy traffic lane Part 2)

  • Dolk, Ellen
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-05-01 -- 2016-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2015/33387
Subject(s): Abstract: 1.Framtagning och utvärdering av potentiell teknik/metod för rekommendation på utformning. En kombinerad konstruktion av asfalt och betong kommer att undersökas och vad som är en optimal tekniskt utformning som passar båda beläggningarna med avseende på ett utförande i svenska förhållanden. Viktig detalj att undersöka är: - hur den längsgående mittfogen mellan asfaltkörfältet och betongkörfältet ska utformas, - om betongen ska vara armerad eller oarmerad, - beläggningarnas påverkan av tjäle, -dränering av överbyggnaden, - bundna lager under slitlagren, - vattenavrinning av beläggningsytorna. Beläggningarna kommer att testas i VTIs provvägsmaskinen avseende receptur på asfalt- och betongkvalitet. Rekommendationer tas fram för utformning och utförande av en kombinerad beläggning med asfalt/betong. 2.Utförande av demonstrationsprojekt. Ett demonstrationsprojekt planeras för att testa och utvärdera potentiell teknik för svenska förhållanden. Utförande och resultat kommer att dokumenteras och överbyggnadens tillståndsutveckling kommer att följas under ett antal år. Lämplig sträcka kan vara ca 1 000 m befintlig väg i behov av underhållsåtgärd eller breddning. Abstract: 1.Development and evaluation of potential technology / method for a recommendation on design. A combined construction of asphalt and concrete will be examined and what is the optimal technical design that fits both pavements with respect to the Swedish conditions. Important detail to examine are: -the median longitudinal joint between the lane asphalt and concrete lane will be designed, -If the concrete must be reinforced or unreinforced, -pavemets influence of frost, -drainage of the superstructure, -bound layer under wear layers, -lack of water on road surfaces. The pavements will be tested in VTI the road simulator respect recipe on asphalt and concrete quality. Recommendations are developed for the design and execution of a combined coating of asphalt / concrete. 2.Demonstration projects. A demonstration project is planned to test and evaluate potential technology for Swedish conditions. Fixtures and results will be documented and the building permit development will be monitored over a number of years. Suitable stretch can be about 1 000 m of existing road in need of maintenance action or widening
Item type: