National Transport Library Research Database

Energieffektivisering, transportpolitik och regionförstoring (Energy efficiency, transport policy, and regional development)

  • Jonsson, Daniel
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten ; 2012-12-03 -- 2014-12-15 ; 1470000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 359391
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektets övergripande mål är att analysera potentialen av ett samlat grepp på energieffektivisering inom miljöbilspolitik, transportåtgärder och planering av bebyggelsen och vad det skulle kunna ha för effekt på energianvändningen. Projektet förväntas bland annat ta fram metoder för att beräkna energianvändningen i transportsystemet med hjälp av en existerande transportmodell. Projektet förväntas också resultera i en modell som kan beskriva hur transportsystemet interagerar med planeringen av markanvändning och hur regionförstoring och utglesning påverkas av detta.Abstract: The project aims to study the potential gains in energy efficiency that a coordinated strategy on vehicle technology, transport policy, and spatial planning could have. To assess how the effects of transport policies, such as congestion pricing, CO2 tax, or changes in tax deductions, translate into energy efficiency more knowledge is needed on how they affect travel behaviour and location choices. Our analysis will provide decision support on how large the potential is for decreased energy use with respect to: • Growth of labour markets and longer commutes – is it possible to combine without more and longer car trips? • Densification of cities – can we increase accessibility without increasing travel? • Vehicle technology – what is the potential for decreasing energy use with cleaner and more efficient vehicles? • Taxes and pricing – how do they interact with location patterns and commutes and other trips?
Item type: