VTI National Transport Research Database

Automated assistance system for efficient off-board diagnosis (Automated assistance system for efficient off-board diagnosis)

  • Nyberg, Mattias
  • Scania CV AB, Svenskt företag eller organisation, 556084-0976
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2007-09-01 -- 2010-03-31 ; 2184750 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200701623
Subject(s): Abstract: Diagnos, on-board såväl som off-board, är viktigt för alla fordonssystem. On-boarddiagnosen används främst för att övervaka säkerheten eller för att upptäcka fel som orsakar ökade utsläpp. Off-boarddiagnosen består av procedurerna för reparationer och underhåll i verkstaden. Idag utförs denna diagnos av mekanikern med stöd av felkoder från on-boarddiagnosen. I doktorandprojektet kommer metoder utvecklas för att automatiskt diagnostisera, felsöka och reparera ett fordon med avseendet på att minimera reparationskostnaden. Detta görs med hjälp av all tillgänglig information, såsom felkoder, driftdata, mekanikerobservationer och en modell av fordonet. Metoden måste kunna hantera de problem som uppstår på grund av att alla fordon har olika sammansättning och många är helt nya där ytterst lite fältdata existerar. De utvecklade metoderna kommer att demonstreras och utvärderas på befintliga system. Planen är delar av resultatet ska kunna användas i framtida verktyg för off-boarddiagnos.Abstract: Diagnosis, on-board as well as off-board, is an important task in all automotive systems. On-board diagnosis is primarily used for safety monitoring or to detect faults that cause increased emissions. The off-board diagnosis consists of the procedures for repair and maintenance services at the workshop. Currently, this diagnosis is performed by the mechanic with the support of diagnostic trouble codes from the on-board diagnosis. In this project, methods for automatic troubleshooting that minimizes the cost of repair of the vehicle will be developed. This will be done with the help of all information at hand such as diagnostic trouble codes, operating conditions, observations from the mechanic and a model of the vehicle. The developed methods must function on new systems where little or no data from the field exists and be able to handle the fact that many vehicles are different. The developed methods will be demonstrated and evaluated on existing systems. The aim is that parts of the results will be used in future tools for off-board diagnosis.
Item type: