VTI National Transport Research Database

Förutsättningar för räddningsinsatser i komplexa undermarksanläggningar. (Prerequisites for rescue operations in complex underground facilities)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-05-04 -- 2015-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2015/34782
Subject(s): Abstract: De senaste decennierna har antalet undermarksanläggningar för väg- och järnvägstrafik ökat i antal, såväl i Sverige som internationellt. Det har bland annat berott på växande storstäder och en ökad urban förtätning, vilket ställer krav på nya trafiklösningar som kan avlasta transportsystemet ovan mark och samtidigt öka tillgängligheten och rörligheten för människor i allmänhet. Lokala och geografiska förutsättningar innebär dock att den här typen av infrastruktur ofta präglas av stora utmaningar i planerings- och projekteringsskedet. Ofta söks, utreds och beslutas det därför om innovativa och okonventionella lösningar i teknikens framkant, inte minst för att minska investeringskostnaden för beställaren. Den här typen av lösningar riskerar dock att addera komplexitet till en redan unik och svåröverskådlig infrastruktur. Dessutom innebär introducerandet av ett nytt sådant infrastrukturprojekt en ökad riskbild i kommunen som bl a den kommunala räddningstjänsten har att förhålla sig till från den dag anläggningen tas i drift. Problematiken har aktualiserats i det s k Västlänken-projektet i Göteborg där, för Sverige, nya utrymningskoncept och insatsvägar för räddningstjänsten planeras. Problematiken handlar om hur kommunal räddningstjänst ska förhålla sig till den adderade riskbild som nya och mer eller mindre komplexa undermarksanläggningar innebär. Ny teknik och innovativa system ställer bland annat krav på implementering av kunskap i den befintliga organisationen; en kunskap som inte bara ska införlivas utan som också ska upprätthållas. I praktiken kan det innebära att flera hundra personer som arbetar operativt måste lära sig, och upprätthålla, kunskap om nya för anläggningen unika, tekniska system. I många fall kan dessa dessutom variera inom samma anläggning. Det föreligger också svårigheter att prediktera hur den här typen av teknik och alternativa utformningar påverkar de inledande skedena av en räddningsinsats. I sammanhanget ställs därför krav på ett välfungerande system för lärande, där centrala frågor är hur ett sådant system ska byggas upp och implementeras i verksamheten. Utvalda frågeställningar: - Hur bör nya undermarksanläggningar för väg- och järnvägstrafik utformas för att den kommunala räddningstjänsten ska kunna bedriva sin verksamhet och säkra effektiva insatser? - Hur bör nya undermarksanläggningar för väg- och järnvägstrafik utformas för att minimera ökade resursanspråk på den kommunala räddningstjänsten? - Hur kan kunskap om nya undermarksanläggningar för väg- och järnvägstrafik införlivas och upprätthållas inom ramen för den kommunala räddningstjänstens befintliga uppgifter och utbildningspaket, och vilka krav ställs på system och resurser för lärande? - Hur bör kommunikationen se ut mellan kommunal räddningstjänst och anläggningsägare för att bidra till effektiva räddningsinsatser i undermarksanläggningar för väg- och järnvägstrafik i driftsskedet? Utgångspunkten för alla parter bör vara att en alternativ utformning är minst lika bra som den konventionella, med ett rimligt anspråk på räddningstjänstens förmåga att ta till sig den nya informationen för att kunna bedriva sitt uppdrag. Här består problemet i att hitta nyckelkomponenter för igenkänning och att utnyttja kunskap för att minska risker i gränssnittet mellan människa, teknik och organisation. En första ansats till problemlösning för att bl a besvara de frågeställningar som exemplifierats ovan bör göras i form av en förstudie. Förstudien bör syfta till att identifiera hur det fungerar i praktiken idag, men även vad det aktuella forskningsläget har konstaterat fungerar dels avseende lärande organisationer och dels avseende gränssnittet människa, teknik och organisation. Som metod kan t ex fallstudier användas för att ta utgångspunkt i det aktuella Västlänken-projektet, men även för att identifiera problem och lösningar i andra liknande nationella projekt. Dessa projekt måste inte nödvändigtvis utgöras av undermarksanläggningar, utan kan bestå av större och komplexa projekt som präglats av ny teknik som räddningstjänsten har haft att förhålla sig. Med hjälp av multipla fallstudier och olika datainsamlingstekniker, t ex intervjuer, enkäter och/eller observationer, kan både förstudiens validitet och tillförlitlighet garanteras. Parallellt med fallstudierna genomförs lämpligen en litteraturstudie som syftar till att inventera det aktuella kunskapsläget och att identifiera framgångsfaktorer i lärande organisationer liksom aspekter att beakta i MTO-gränssnittet. Förstudien bör mynna ut i ett antal förslag på möjliga åtgärder/inriktningar som kan studeras närmare i en efterföljande fortsättning på projektet, liksom med vilka metoder problemet kan lösas. Utformningen kan med fördel göras som ett beslutsunderlag. Förstudien följs av en fortsättning som tar utgångspunkt i förstudiens identifierade lösningsförslag och -metoder. Fortsättningen syftar till att testa en eller flera av de identifierade åtgärderna, och att undersöka formerna för implementeringen av åtgärder som kan bidra till effektiva räddningsinsatser i undermarksanläggningar. Beroende på vad förstudien konstaterat kan lämpliga metoder utgöras av fallstudier alt organisatoriska försök. Lämpliga datainsamlingstekniker torde vara intervjuer och observationer. Det övergripande syftet med det föreslagna projektet är skapa förutsättningar för effektiva räddningsinsatser i komplexa undermarksanläggningar. I detta ingår att undersöka hur undermarksanläggningar för väg- och järnvägstrafik kan utformas för att minska komplexiteten samt för att underlätta införlivande och upprätthållande av kunskap i den kommunala räddningstjänstens organisation. Målet är att presentera en eller flera tillämpbara lösningar som kan användas för att införliva och upprätthålla kunskap om komplex infrastruktur med nya tekniska system och innovationer i teknikens framkant inom den kommunala räddningstjänstorganisationen. Vidare är målet att ge förslag på hur kommunikation mellan den kommunala räddningstjänsten och Trafikverket bör utformas, både i planeringsskedet av den nya infrastrukturen men även i det akuta skedet då räddningstjänsten har att hantera en incident eller olycka.Abstract: The problem is about how the municipal emergency services should relate to the added risk picture as new and more or less complex underground facilities are built. New technologies and innovative system makes demands on the implementation of knowledge in the existing organization; a knowledge that will not only be transposed but also to be maintained. In practice, this may mean that several hundred people who work operationally must learn, and maintain, knowledge new to the facility's unique, technical systems. In many cases, these additionally vary within the same facility. There is also difficulty in predicting how this type of technology and alternative designs affect the initial stages of an emergency response. In this context therefore requires an effective system of learning, where the key issues is how such a system should be built and implemented in operations. Selected issues: - How should the new underground facilities for road and rail designed for the local rescue services to conduct its operations and ensuring effective action? - How should the new underground facilities for road and rail transport be designed to minimize the increase in resource requirements at the local rescue services? - How can the knowledge of new underground facilities for road and rail be incorporated and maintained within the framework of the municipal rescue service existing information and training packages, and the demands placed on systems and resources for learning? - How should communication appear between the municipal emergency services and plant owners to contribute to efficient rescue operations in underground facilities for road and rail traffic in the operating phase?
Item type: