National Transport Library Research Database

Utveckling av utformningsparametrar för trafikplats i storstadsförhållanden. (Development of the design parameters of the junction in urban conditions.)

  • Strömgren, Per
  • Movea Trafikkonsult AB, Svenskt företag eller organisation, 556435-6144
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-05-01 -- 2016-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2015/31447
Subject(s): Abstract: Bakgrund, kunskapsläge: TrVK Vägutformning innehåller idag utformningsriktlinjer för trafikplatser. De miljöer som behandlas är såväl landsbygd som tätort, dock finns inget särskilt avsnitt för storstäder där förhållandena är mycket speciella. I storstadsmiljöer byggs idag för en kraftigt utökat motorvägsnät med Förbifart Stockholm, Norra Länken, Södertörnsleden, Östlig förbindelse etc. även området runt omkring dessa påverkas och nya mindre utbyggnader planeras. I samtliga dessa miljöer finns en gemensam sak och det är platsbrist vilket medför extremt dyra lösningar, med konstbyggnader, inlösen av fastigheter m.m. Underlagen till TrVK Vägutformning härstammar till stor del från utveckling på 1960-talet fram till början av 1980-talet, situationen i stortstadsområdena såg inte alls ut som idag och lagstiftningen runt trafikprojekt har stärkts väsentligt, det som kunde åstadkommas på 1970-talet med lätthet kan under inga omständigheter göras idag. De delar som är av stort intresse för avfarter är; inledningssträcka, parallellsträcka och övergångssträcka samt för påfart; observationssträckans längd, anpassningssträckans längd samt utspetsningens längd men även avstånd mellan på- och avfart kan vara intressant att studera. Med föregående som bakgrund finns det synnerlika skäl till att se över dagens riktlinjer/krav för att se om förenklingar och smartare lösningar kan finnas som kan implementeras i TrVK Vägutformning. Kan nya lösningar tas fram som minskar behov av mark och konstbyggnader finns stora pengar att bespara i såväl totalentreprenader som utförarentrepenader. Genomförande, metod: Med hjälp nya data för grundvärden för fordon, som har tagits fram i projektet GRUFF, nya värden för beteendeparamtrar som togs fram under mitten och slutet av 2000-talet, olycksstatistik från STRADA, trafikdata från STRESS-databasen samt med hjälp av studier av funktionen hos befintliga trafikplatser som ej följer nuvarande krav. Utifrån dessa fem delar kan nuvarande krav ses över och revideras. Även en mindre omvärdsanalys bör göras för att se om något annat land har gjort något åt problematiken. Erfarenheter från tidigare liknande projekt/metoder: Projektgruppen har tidigare varit med om att ta fram VU94, VGU samt den nya TrVK Vägutformning. Projektets resultat passar in i TrVK Vägutformning. De ingående personernas, Per Strömgren Movea Trafikkonsult AB, kompetens och erfarenhet gör att arbetet blir effektivt och snabbt, eftersom liknande arbete har gjorts vid framtagning av TrVK Vägutformning.
Item type: