Abstract: Det övergripande målet för projektet är att utveckla en design för oceangående fartyg som förbättrar skrovets luftkammare i vågor samt att simulera denna med syftet att minska luftutsläppet när båten opererar i naturliga vågor. Projektet förväntas bland annat utföra försök i släpränna med naturliga vågor för att testa den förbättrade designen av luftkammaren, för att sedan beräkna den energieffektiviseringspotential som kan nås genom en förbättrad luftkammare. Projektet förväntas ta fram sådan kunskap att fullskaledemonstrationer kan genomföras för att fortsätta utvecklingen av energieffektiva fartyg.Abstract: The Air Cavity Ship (ACS) concept in a displacement ship reduces the frictional resistance of the hull by replacing a large portion of flat bottom with a shallow pressurized air chamber, hence reducing the power without losing considerable cargo capacity. This research project comprises the study of air chamber behavior in operational condition of an ACS. Previous computational and experimental studies have shown the ability of the air cavity system to reduce the hull resistance (for Stena P-MAX series) by up to 20%, i.e. 25000 MWh/year /ship, at ideal operating conditions. The parameters regulating these conditions are sensitive to changes in the natural waves and require a careful design approach. The goal of study is to find the design that increases the stability of the air cushion in a wider range of the operational condition.