Abstract: Projektet syftar till att pröva och utveckla anpassad metodik för robust och noggrant utförande av mätuppdrag med obemannade ytfarkost i grunda vatten, d.v.s. medeldjup mindre än 10 meter. Uppdragens huvudsyfte är sjömätning för karteringssyften men även SAR-uppdrag beaktas. Projektets omfattning inrymmer i princip alla aspekter på mätuppdragens behov även om farkosten i sig (som sensorplattform) omfattande hantering, uppdrags genomförande, styr-reglerteknik samt i viss mån uppdragsplanering, står i centrum. Projektet kommer däremot endast summariskt behandla den mättekniska nyttolasten som i princip endast ses som kravställare på farkosten avseende t.ex. lastkapacitet, energibehov, sjöegenskaper etc. Sensorutrustning av prototypmodell avses dock användas i en del fältförsök. En teknikdemonstrator kommer nyutvecklas och färdigställas samt testas inom projektet. Därtill kommer fältprover utföras på befintlig farkost. Aspekter rörande lagstiftning kring autonoma farkoster kommer beaktas i begränsad omfattning.Abstract: The project is aiming at developing tailored methodologies for robust and accurate execution of autonomous missions with a small unmanned surface craft in shallow waters, i.e. at water depths less than 10m. Main mission purpose is assumed to be sea floor mapping although e.g. SAR-missions is also considered. The project will take advantage of recent development and research in robotics, satellite based navigational techniques, small, robust and reliable micro-electronics, control methods, automation, hydromechanics etc. to develop useful methodologies. Although many of the needed technologies are mature enough off-the-shelf systems for robust and accurate autonomous systems for sea mapping is not really accessible and commercially available. The scope of the project comprises all aspects of the mapping task although focusing most efforts on the vehicle itself (as a sensor carrying vehicle) as well as handling, and to some extent guidance and control as well as mission planning. The project will also address the payload in the sense that a demonstrator sensor kit will be adjusted to fit the platform and used during some tests. A new technology demonstrator will be built and begin to tested in realistic conditions within the project along with tests on an existing platform. Issues of safety and legislation compliance in relation to autonomous craft in general will only be addressed briefly.