National Transport Library Research Database

Slow Steaming: Varuägares hantering av effekterna av långsammare sjöfart (Slow Steaming: shippers’ management of the consequences of slower sailing speed)

  • Grundevik, Peter
  • SSPA Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556224-1918
Sponsors, duration, budget: Sjöfartsverket ; 2013-12-01 -- 2014-12-31 Registration number:
  • Sjöfartsverket
Subject(s): Online resources: Abstract: En av de mest effektiva åtgärderna för att reducera drivmedelsförbrukning inom sjöfarten, och därmed de utsläpp som är förknippat med det, är att sänka marschhastigheten eller så kallad slow steaming (SS). Från ett miljöperspektiv är SS en mycket effektiv åtgärd som är förknippat med s.k. negativ abatement cost eller; att reduktionen av växthusgasemission som uppnås till följd av SS sänker även de operativa kostnaderna. Effekterna av hastighetsreduktioner på tjänstekvaliten inom sjöfarten är välkända på relativt hög abstraktionsnivå. Den befintliga forskningen utgår ifrån redarens perspektiv och söker besvara frågor gällande den tekniska prestandan och förutsättningarna för SS samt optimera fartyget eller flottans hastighet för att erhålla kostnadsminimering eller vinstmaximering. Varuägares perspektiv är generellt negligerade både inom forskningen och i praktiken. Historiskt har SS tillämpats ensidigt från redarnas sida beroende på för ändamålet gynnsamma marknadsförhållanden. Hastighetsreduktioner återställs när marknadsförhållanden har återhämtat sig och varuägare verkar anpassa sina behov därefter. Det som är en nödvänlighet för att SS ska kunna bli en effektiv åtgärd för utsläppsminkning på lång sikt, är att varuägare kan hantera effekterna av marginellt längre ledtider som följer av SS och på sikt även efterfråga dylika tjänster som en medveten strategi för hållbart tillväxt. Syftet med projektet är att utforska och förklara hur varuägare hanterar effekterna av hastighetsreducering inom sjöfarten i sina försörjningskedjor.Abstract: The aim of this project is to study how shippers manage the effects of marginal increase in lead time that is associated with so-called slow steaming (SS) in their supply chains. To reduce the sailing speed of ships is a powerful measure to reduce emissions from shipping (ca 3% of the world´s CO2 emissions and 15% of SOx and NOx emissions). Meanwhile, the Swedish industry is highly dependent on access to maritime transport services of sufficient quality and capacity as 90% of freight volumes to and from Sweden are wholly, or partially, transported using this mode. Moreover, IMO´s forecasts indicate that the demand for shipping will increase in the future. Thus, the pressing problem is reducing emissions without compromising the level of service and the functionality that is necessary for the industry. Historically, ship owners have unilaterally reduced the sailing speeds based on temporary market conditions such as the simultaneous occurrence of low freight rates, high fuel costs and overcapacity. From shippers´ perspective, SS has always been regarded as a temporary inconvenience. This project seeks to explore and explain how shippers manage the consequences of marginally longer lead times resulting from SS. With this knowledge, it would be possible for shippers to manage future scenarios of sustained industry wide lower sailing speeds or demand SS-services as part of their sustainable development, without sacrificing the necessary functionality. Other components of the project, for which funding has been applied elsewhere include a study of measures that could minimize the increase in lead time resulting from the SS, by partially compensating for longer sailing times with shorter node times. Also, a consequence analysis regarding the effects of wide spread sailing speed reduction, on the global system level, is sought as a part of the project.
Item type: