National Transport Library Research Database

Analys av de kommersiella förutsättningarna för att driva trafik på nya stambanor mellan Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg

  • Gustafsson, Kajsa
  • PricewaterhouseCoopers AB, Svenskt företag eller organisation, 556067-4276
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-03-01 -- 2015-08-31 Registration number:
  • Trafikverket 2015/20051
Subject(s): Abstract: Projektet innebär att förstå kommersiella aktörers övergripande syn på att bedriva verksamhet på höghastighetsbanor på sträckorna Stockholm-Malmö respektive Stockholm-Göteborg. Detta påverkas av både kommersiella förutsättningar (slutkundernas efterfrågan, betalningsvilja och preferenser) samt operationella förutsättningar hos respektive kommersiell aktör (såsom avkastningskrav, kostnader för rullande material etc.). Resultatet kommer att bli en detaljerad beskrivning av de kommersiella förutsättningarna för höghastighetsbanor i Sverige och hur dessa påverkas av yttre faktorer såsom banavgifter och lagstiftning. Resultatet kommer att vara av stort intresse för alla som kommer att medverka i beslutet om en investering i höghastighetsbanor ska genomföras samt för de parter som kan komma att trafikera dessa. Vi kommer löpande att samordna arbetet med det parallella uppdraget att utvärdera finansieringsprinciper och bedöma alternativa finansieringslösningar för nya stambanor. Det finns viktiga kopplingar mellan dessa arbeten rörande bl.a. skapandet av ekonomiska värden som gemensam grund för finansiering av infrastruktur, fordon och trafikering. Till utmaningarna för projektet hör bland annat att internationella erfarenheter av kommersiell tågtrafik med konkurrerande företag på persontrafiksidan är starkt begränsade. I normalfallet är järnvägstrafiken för persontransporter inom EU fortfarande statliga monopol och den svenska avregleringen har gått mycket längre än i andra länder. Sverige betraktas som ett föregångsland på EU-nivå. I Sverige är separation av funktioner och marknadsöppning genomförd, men EU:s regelverk för separation och marknadsöppning är ännu under utveckling. Detta försvårar internationell benchmarking vad gäller kommersiella bedömningar kring konkurrensmässiga effekter mellan järnvägsföretag av förändrade banavgifter m.m. eftersom konkurrens oftast saknas internationellt. Däremot kan internationella erfarenheter av att uppskatta priselasticiteter gentemot andra transportslag (flyg, buss, bil) vara intressanta att studera närmare.
Item type: