VTI National Transport Research Database

Konsekvensbeskrivning för klimat och energikrav på färjeverksamhet (Impact assessment on climate and energy requirements for ferry operations)

  • Borgh, Martin
  • SSPA Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556224-1918
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-03-01 -- 2015-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2015/17936
Subject(s): Online resources: Abstract: Trafikverkets färjeverksamhet ger upphov till ett koldioxidutsläpp på ca 35 000 ton genom den diesel som används för drift och uppvärmning av färjorna. Långsiktigt har regeringen och riksdag beslutat om visionen att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av klimatgaser 2050. Det innebär att även transportsystemet och färjeverksamheten behöver ha denna vision. Inom Trafikverket pågår nu ett arbete att utreda konsekvenser och utveckla metodik för att ställa klimat- och energikrav på infrastruktur. Färjeverksamheten ingår inte i det startade forskningsprojektet. De preliminära krav som utvärderas är en minskning av klimatpåverkan med 15 procent och energianvändningen med 10 procent till 2020 jämfört med 2015. Dessa reduktioner är härledda från nationella klimat och energimål satta av regering och riksdag. Reduktionerna har också varit utgångspunkten för det utspel som gjorts om CO2 mål för Färja de kommande åren (900 ton per år). Arbetet indelas i två huvuddelar. I del A genomförs nulägesanalyser av befintlig trafik, kunskapsinhämtning av reduktionsmöjligheter med olika teknikval samt de kostnader som är förknippade med teknikvalen. Del A redovisas i en rapport, samt vid ett möte hos Trafikverket. Rapporten är avsedd att vara för internt bruk inom Trafikverket och att tjäna som bas för arbetet i Del B. I del B genomförs analysen av och redovisningen av den bedömda möjligheten att nå reduktionsmålen samt kostnaderna för att nå målen. Del B redovisas i en rapport vilken kan sägas vara slutrapporten för uppdraget. I görligaste mån tas också en Excelbaserad modell fram i Del B som kan tjäna som bas för framtida arbete med utsläppsreduktion.Abstract: Swedish Transport Administration's ferry operations give rise to carbon emissions of about 35 000 tonnes from the diesel used for operation and heating of the ferries. In the long term, the government and parliament have decided on a vision that Sweden should have no net emissions of greenhouse gases by 2050. This means that even the transport and ferry operations need to have this vision. The Swedish Transport Administration is currently underway to investigate the implications and develop methodology for setting the climate and energy requirements on the infrastructure. The ferry operations are not included in the research project started. The preliminary requirements to be evaluated is the reduction of carbon footprint by 15 percent and energy consumption by 10 percent by 2020 compared to 2015. These reductions are derived from national climate and energy targets set by the government and parliament. The reductions have also been the starting point for proposals made about CO2 targets for the ferry operations the next years (900 tonnes per year). The work is divided into two main parts. In Part A the current situation of existing traffic is analysed, compilation of knowledge on reduction opportunities with different technological as well as the costs associated with technology choices. Part A is given in form of a report, and at a meeting of the Transport Administration. The report is intended to be for internal use within the Transport Administration and to serve as a base for the work in Part B. In Part B, analysis is caried out carried out and reporting is done of the estimatedability to achieve the reduction targets and costs of achieving targets. Part B of is given in a report which can be said to be the final report of the project. As far as possible is also an Excel-based model presented in Part B that can serve as a basis for future work on emissions reduction.
Item type:

Powered by Koha