Abstract: Det startar under 2014 upp förhandlingar inom EU av en uppdatering av regelverk för utsläpp av koldioxid från bilar och (lätta lastbilar). "Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 443/2009 av den 23 april 2009 om utsläppsnormer för nya personbilar som del av gemenskapens samordnade strategi för att minska koldioxidutsläppen från lätta fordon (Text av betydelse för EES)." Förordningen beskriver hur utsläpp av koldioxid stegvis måste nå snittnivåer om först 130g och mot 2021 95g. Nu ska regelverket uppdateras bortom 95g och det finns då ett behov av underlag för att förstå vilken nivå som är lämplig ur klimatsynpunkt och möjlig ur ett tillverkar och konsumentperspektiv. En detaljerad projektbeskrivning kommer tas fram. Exempel på frågeställningar att besvara: Är vikt en lämplig parameter för att bestämma ett fordons nyttoparameter? Vilka är kostnaderna för de teknologier som krävs för att nå exempelvis 75g?
Är bränsleförbrukning i liter per kilometer en bra mått över energianvändning eller är kWh lämpligare? Hur påverkar de nya typgodkännade reglerna (WLTP) utsläppsnivåerna som tidigare beslutats efter NEDC metoden? Abstract: It starts in 2014 up negotiations within the EU by updating the regulatory framework for carbon emissions from cars and (light trucks). "European Parliament and Council Regulation (EC) No 443/2009 of 23 April 2009 setting emission performance standards for new passenger cars as part of the Community's integrated approach to reduce carbon dioxide emissions from light-duty vehicles (Text with EEA relevance)." The regulation describes how carbon emissions gradually have to reach average levels for the first 130g and the 2021 95G. Now the regulations are updated beyond 95G and there is then a need basis to understand which level is appropriate from a climate perspective and possible from a manufacturing and consumer perspective. A detailed description of the project will be developed. Examples of questions to answer: Is weight an appropriate parameter to determine a vehicle's utility parameter? What are the costs of the technologies required to achieve the example 75g? Is fuel consumption in liters per kilometer, a good measure of energy or kWh more appropriate? How do the new type approval rules (WLTP) emission levels previously decided by NEDC method?