National Transport Library Research Database

Stockholmstrafiken från fem till tjugo procents cykelandel: Del 1 (The Stockholm traffic situation: from five to twenty percent cycling share. Part 1.)

  • Envall, Pelle
  • TUB Trafikutredningsbyrån, Svenskt företag eller organisation, 556881-0351
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-02-23 -- 2016-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2015/11742
Subject(s): Abstract: I Regional cykelplan för Stockholms län 2014-2030 läggs fast att cyklingen i länet ska öka. Regionens aktörer har enats om ett ambitiöst mål om att cyklingen i framtiden ska stå för 20 % av antalet resor (Stockholms läns landsting m.fl. 2014)*. För att nå detta mål kommer mycket mer behöva göras än vad som satts på pränt i befintliga infastrukturplaner. I projektet används befintligt underlag i en strukturerad process. Processen leds av Trafikutredningsbyrån och genomförs tillsammans med Trafikverket och expertis inom området. Projektets mål är att redovisa en tydlig analys av hur man kan nå fastställt cykelmål. Arbetet inkluderar tre huvudsakliga delar: / dokumentation av utgångsläge och mål, - benchmarking, samt - input från extern expertis. Projektet är Del 1 inom ett större projekt för att förtydliga och operationalisera cykel- och trafikplaneringen så att den leder mot de mål om ökad cykling som ställts upp av folkvalda i Stockholmsregionen. Arbetsgången bygger vidare på tidigare arbeten som genom visar på en betydande samhällsekonomisk potential med ökad cykling. Dessa tidigare projekt förklarar dock inte i någon nämnvärd omfattning hur man ska göra för att cyklingen ska öka. Det den Regionala cykelplanen gör är att lägga fast ett antal cykelvägsutbyggnader och visar på stor samhällsekonomisk lönsamhet för dessa. Det är på flera sätt positivt men innebär inte med självklarhet att cykelandelen totalt sett kommer att öka. Detta eftersom samhällsekonomiska vinster av cykelvägsutbyggnader till stor del består av komfort-, trafiksäkerhets- och framkomlighetsvinster för befintlig cykeltrafik (detsamma gäller vanligen för bilvägsutbyggnader, en stor del av nyttan består i att man underlättar för befintliga bilister). En kommande del 2 omfattar arbetsseminarier och expertseminarier som fördjupar och bygger upp kompetens inom området. Inom Del 2 planeras också något helt unikt, att internationella experter på olika delar av det mångvetenskapliga cykelområdet besöker Stockholm och utifrån framtaget underlag i Del 1 gemensamt diskuterar och förmedlar hur målet om ökad säker cykling kan nås. Del 2 kan t.e.x. ske i samverkan med Dutch Cycling Embassy. * Det bör noteras att det specifika målet om 20 % cykelandel inte har varit föremål för politiskt beslut men att politiker intresserade av cykling ändå pratar om att den regionala cykelplanen ’ska ge’ 20 % cykelandel.Abstract: In the Stockholm County Regional plan for Cycling it has been agreed that the cycling share in the county shall increase from five to twenty per cent. To be able to reach this goal, a lot more has to be done than what has been decided in today's infrastruture plans. In this project existing material will be used in a structured process lead by Trafikutredningsbyrån, though carried out together with Trafikverket and other expertise. The work includes three parts: - documentation of starting position and goal, - benchmarking, - input from external expertise. The project will clarify and operationalise cycle and traffic planning so that it will lead to agreed goals. The potantial for increased cycling is significant, but earlier work does not explain in detail how to get there, apart from building a net of regional cycle roads with considerable benefits. That is however what this project will try do to.
Item type: