Abstract: Inom Färjerederiet finns 200 befälhavare. Befälhavare har det yttersta ansvaret för färjan, människorna, bilar och gods ombord och att dessa färdas och lastas av och på säkert. Färjerederiet har ett pågående forskningsprojekt i samarbete med Simon Elvnäs, industridoktorand på KTH. Forskningsprojektet utgör en del av ett avhandlingsarbete. Detta projekt omfattas av avhandlingens tredje syfte ”Förändra kultur och vidmakthålla önskade arbetsledande beteenden”. För att den nya kulturen med distriktschefer som Färjerederiet arbetat fram och de nya framgångsrika arbetsledande beteenden ska förstärkas och vidmakthållas vill Färjerederiet även omfatta befälhavarna i forskningsprojektet. Bakgrund.
Befälhavares bakgrund, kompetens och ansvarsområden varierar. Gemensamt är att de alla är matroser, det vill säga har minst 18 månader till sjöss, 1 års befälsskola och har kört båt i minst 12 månader. Färjerederiet har de senaste åren genomgått en förändring där ledchefer vid varje led istället blivit distriktschefer med uppgiften att driva 1-3 leder samt eventuella isvägar. Det medför ett ökat ansvar för befälhavarna för driften av leden. Befattningen som befälhavare innefattar även andra arbetsuppgifter utöver att köra färja. Vad som ingår i dessa uppgifter är oklart och ser väldigt olika ut på de olika lederna och även mellan befälhavare. Färjerederiet har sedan 2010 satsat på Distriktscheferna genom utbildning och andra riktade insatser. Nu finns ett önskemål från rederiet att satsa och utveckla sina befälhavare och besvara frågan vad innebär den nya organisationen för befälhavarna? Syfte. - Stärka och synliggöra befälhavarnas arbete och roll, - Formulera och implementera en gemensam arbetsbeskrivning och roll för befälhavarna inom Färjerederiet, Minska variationen inom de olika befälhavarnas arbetsuppgifter och ansvar. Forskningsfråga. - Hur kan utvecklandet av och ökad förståelse för befälhavarnas roll och uppdrag förändra kulturen och främja och underlätta för önskade ledarskapsbeteenden? Metod. Att utifrån rådande förutsättningar, behov och krav på resultat studera och förstå befälhavarnas arbetssituation, önskemål och behov. Kartlägga vad som idag fungerar bra respektive mindre bra. Prova och utveckla metoder för att tillsammans med befälhavarna utveckla och förtydliga deras roll. Alla metoder som används bottnar i tidigare grundforskning från beteendestudier kring chefers och ledares medvetenhet kopplat till medarbetares ökade delaktighet, engagemang och motivation. - Observation, - Videoobservationer – kodning, - Intervjuer, - Enkäter, Utbildning/workshops. Resultat. Ett utökat och avlastande samarbete mellan distriktschefer och befälhavare med en mer enhetlig och tydlig bild av uppdraget i verksamheten. En gemensam förståelse för de förändringar som gjorts inom organisationen och dess konsekvenser och förväntningar i det dagliga arbetet.Abstract: Within Färjerederiet there are 200 sea captains. Sea Captains has ultimate responsibility for the ferry, people, cars and cargo on board, and that these travels safely. Färjerederiet has an ongoing research project in collaboration with Simon Elvnäs, industrial PhD at KTH. The research project is part of a doctoral thesis. This project covers the dissertations third objective "Changing the culture and maintain desired managerial behavior". So that the new culture with district managers who Färjerederiet worked out and that the new successful managerial behavior will be reinforced and maintained Färjerederiet also want to include the commanders of the research project. Background. Sea captains background, qualifications and responsibilities vary. In common they are all sailors, i.e. have at least 18 months at sea, 1 year officer school and have been driving boat at least 12 months. Färjerederiet has in recent years undergone a change where sea captains before have been responsible for one sea-lane and were some of them now has become district manager (but also non sea captains) responsible for 1 to 3 sea-lanes and in wintertime ice-roads. The task as a district manager has also been extended including a variety of duties in addition to running the ferry. What is included in these tasks are unclear and vary between different districts and between different sea captains. Färjerederiet has since 2010 focused on district managers training them for their new role. Now there is a need to continue and develop their sea captains and answer the question what does the new organization mean for their task and responsibility? Purpose. - Strengthen and clarify the sea captains work and role, - Formulate and implement a common job description, - Reduce variation within sea captains role and responsibilities. Research question. How can developing and understanding of sea captains role and mission changing the culture and promote and facilitate the desired leadership behaviors? Result. Increased cooperation between district managers and sea captains with a more consistent and clear picture of the mission. A common understanding of the changes that have been made within the organization, its consequences and expectations for daily work