National Transport Library Research Database

Förstudie utformning av rangerkonfiguration i prognostiserad vagnslasttrafik 2020-2040 (Pragge). (Preliminary design study marshalling configuration of the forecast wagonload 2020-2040 (Pragge).)

  • Aronsson, Martin
  • RISE SICS AB, Svenskt företag eller organisation, 556587-0119
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-02-01 -- 2015-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2015/6713
Subject(s): Abstract: Trafikverket och branschen ser ett förändrat behov av rangering inom de närmaste 30 åren, från en situation där rangering har varit en vital del av godstågsproduktionen till en situation där rangerbangårdarna förväntas få en mer multifunktionell roll. Där behoven av godstransporter över tid tidigare i ett 100-årsperspektiv har sett förhållandevis lika ut och förändringarna skett över längre tid har situationen nu skärpts med snabbare ändringar i flöden, krav på större dynamik samt inte minst en avreglering av transportmarknaden på järnväg. Detta ställer helt andra krav på dynamik i användningen av godsbangården. Rangering går i princip till på samma sätt idag som för 100 år sedan medan kombitrafik är ett nyare inslag, framtiden kan komma att se en avveckling av rangering helt eller dlevis till förmån för annan hantering av gods och lastbärare. En (re)investering i ny bangård ställer stora krav på anpassningsbarheten av bangården över tid för att vara framtidssäkrad. Kombinerad trafik mellan flera trafikslag förväntas få mer utrymme och nodernas betydelse ökar. En framtida nod innehåller förutom möjlighet till rangering även utrymme för att hantera långa godståg, tillfartsvägar för vägtrafik och även plats för logistik- och lagerhantering. Det behövs sålede forskning och utveckling av metoder för att kravställa och framtidssäkra nya rangerbangårdskonfigurationer samt i förlängningen metoder för att undersöka vad detta får för konsekvenser för godstrafiksystemet på järnväg. Syftet med förstudien är att undersöker möjligheterna att ta fram en vetenskapligt underbyggd principmodell för analys av olika godstrafiktypers behov av spår på en godsbangård: vagnslasttrafik och riktningsspår, kombitrafik och terminalhantering, planväxling m.fl. typer. Analysen genomförs på flöden som prognosticerats för åren 2017-2040. Exempel på information som den framtagna modellen förväntas producera är beläggningsinformation för olika tågtyper, destinationer och krav på trafikering av bangården. Inom projketet ska Sävenäs rangerbangård användas som pilotfall. Piloten ska samfinansieras med projekt Västlänken. Projektet levererar en rapport omfattande beskrivning av en vetenskapligt underbyggd principmodell för analys av olika godstrafiktypers behov av spår på en godsbangård. Projektet tar sin utgångspunkt i prognostoicerade flöden samt dagens krav på rangering, syn m.fl. verksamheter som pågår på en bangård, dvs det ingår inte i projektet att vidareutveckla olika delverksamheter på bangården. Projektet ska överskådligt visa på hur långa (30 m) och tunga (>60 ton) vägfordon kan hanteras på noden. Projektet tar inte fram en färdig bangårdslösning utan resultatet är krav på bangårdens utformning. Region Trafikverket Väst medfinansierar med ytterligare 500 000 kr av andra medel.Abstract: Transport Administration and the industry sees a changed needs of shunting within the next 30 years, from a situation where shunting has been a vital part of the freight train output to a situation where the marshalling yards are expected to have a more multi-functional role. Where the needs of freight over time earlier in a 100-year perspective has seen relatively equal out and the changes occurred over time, the situation has now been strengthened with faster changes in flows, demands for greater dynamism and not least a deregulation of the transport market by rail. This makes quite different demands on the dynamics of the use of the freight yard. Marshalling the outline in the same way today as 100 years ago, while intermodal traffic is a newer feature, the future may see an out of marshalling whole or partly for the benefit of other handling of cargo and cargo carriers. A (re) investment in new rail yard makes great demands on the adaptability of the yard over time to be future-proof. Combined traffic between several modes are expected to have more space and the nodes is growing. A future node contains besides the possibility of maneuvering also space to handle long freight train, access roads for road and also the location for logistics and inventory management.
Item type: