Abstract: Bakgrund. Trafikverket arbetar nu med att förbättra metoder och finna effektsamband för att nå kostnadseffektivitet i underhållet. En analys av orsakssamband har visat att rälsskador i viss mån korrelerar med frekvensen rälskontroller (OFP med ult-raljud), medan andra delar är oförklarade utifrån tillgängliga data. Trafikverket vill dock gå vidare med att undersöka möjliga orsaksamband utifrån data som finns tillgängliga respektive kan skaffas. Genomförande. I denna förstudie är utgångspunkten de data och resultat som Trafikverket har tagit fram. Ytterligare insatser för att kartlägga vilka data som finns tillgängliga på Trafikverket behöver göras; intervjuer med möj-liga kunskapsinnehavare och bearbetade utdrag ur databaser (LUPP, Basun, Ofelia). Arbetet bedrivs i nära samarbete med Trafikverket. En förutsättning är att Trafikverket sätter av resurser för datafångst och har tydligt ansvar för vem KTH och SICS ska vända sig till. I förstudien görs kompletterande analyser för att undersöka datakvalitet.Abstract: Background: The Swedish Transport Administration is now working to improve the methods and find the power connection for achieving cost efficiency in maintenance. An analysis of causation has shown that rail damage to some extent correlates with the frequency of rail inspections, while other parts are unexplained from the available data. Transport Administration would, however, go on to investigate possible causal relationship from data that are available and can be disposed of. implementation. In this preliminary study, the starting point is the data and results Transport Agency has developed. Further efforts to identify what data are available on the Transport Administration needs to be done; interviews with possible-consistent knowledge holders and processed extracts from databases (monocular, Trumpets, Ofelia). Work is conducted in close cooperation with the Swedish Transport Administration. A prerequisite is that the Swedish Transport Administration sets of resources for data capture and has clear responsibility for who KTH and SICS to turn to. In the preliminary study made additional analyzes to examine data quality.