National Transport Library Research Database

Klassning av befintlig vägbank för planering av stabilitetshöjande åtgärder för ombyggnad (Classification of roads for planning of embankment stability for improvement when rebuilding)

  • Odén, Karin
  • Statens geotekniska institut (SGI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0712
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-02-15 -- 2018-05-31 Registration number:
  • Trafikverket 2015/2587
Subject(s): Abstract: Inom Trafikverket pågår ett arbete med att koppla status hos väg-/järnvägsbank m a p stabilitet till krav på förbättring. Under 2014 presenteras en statusrapport som redovisar tidigare utredningar och i det projektet genomförda studier avseende metodik för uppskattning av säkerhet/tillståndsbedömning/riskanalys för slänter/väg/järnväg. Två nya metodiker presenteras och dessa ska nu testas i detta projekt genom beräkning och riskvärdering av minst två befintliga bankar. Jämförande studier görs med liknande pågående arbete på SGI med skredriskkartering inom SGI:s klimatanslag och på Statens Vegvesen i Norge. Detta för att identifiera intressanta och möjliga sätt att vidareutveckla metodikerna. Riskvärderingen/jämförelserna och förslag på klassificeringssystem presenteras i en slutrapport. Avsikten är att man med hjälp av detta ska kunna identifiera objekten med de största riskerna där åtgärder bör genomföras och ger störst effekt. Genom att följa en tydligt presenterad metodik bör arbetet med prioriteringen kunna utföras på ett mer systematiskt sätt. Abstract: The Swedish Transport Administration is currently carrying out a project linking the status of the road/rail embankment stability to requirements for improvement. In 2014, a status report will be presented reviewing previous studies and studies carried out in that same project regarding methodology for the estimation of safety/condition assessment /risk analysis for slopes/roads/railways. Two new methodologies are presented and these will now be tested in this project through calculation and evaluation of at least two existing embankments. Comparative studies will be made with similar ongoing work performed by Swedish Geotechnical Institute (SGI) with landslide hazard mapping within SGI's climate funds and by the Norwegian Public Roads Administration, Norway with the aim of identifying interesting and possible means to further developing the methodologies. Risk assessment /comparisons and a suggestion for classification will be presented in a final report. The goal is to use this as a way to identify the objects with the greatest risks where measures should be implemented and where they at the same time will generate the greatest effect. By following a clearly presented methodology the work with prioritizing among the objects will be carried out in a more systematic way
Item type: