National Transport Library Research Database

Deformationsprocesser med särskilt fokus på långtidsdeformationer i friktionsmaterial (Deformation behavior on frictional material focusing on long term deformations)

  • Edeskär, Tommy
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-02-15 -- 2022-08-31 Registration number:
  • Trafikverket 2015/2945
Subject(s): Abstract: Att bygga järnväg på bank är ett beprövat och kostnadseffektivt sätt att bygga järnväg på. Användning och dimensionering bygger till stor del på emperi. I allmänhet betraktas bankfyllningar som stabila och dimensioneras i allmänhet inte för deformationer andra än för byggskedet. Flera vetenskapliga studier visar att det finns krypbeteenden och skillnader i deformationsegenskaper som beror av årstidsvariationer för platser i vinterklimat. Det är oklart vilken effekt det har för järnvägsbankar under svenska förhållanden och för de stränga deformationskrav som höghastighetsjärnväg ställer. Det finns begränsat med studier på material i de fraktioner som används för bankfyllningar trots att det finns studier som visar att större stenar/block ger upphov till större deformationer. I detta projekt studeras deformations och nedbrytningsegenskaper för material upp till 200 mm. Målet med projektet är att: -Ta fram en materialspecifikation för bankfyllnadsmaterial som ger rimligt låga och prognosticerbara deformationer och sättningar för svenskt klimat, -Föreslå packningskrav kopplade till gradering och deformationer, samt föreslå utvärderingsmetod och krav för bankfyllningar, -Utveckla en deformations och sättningsmodell för bankfyllningar.Abstract: Construction of railway on embankment fills is a well proven and cost effective construction for railways. The sign is at large extent based on empirical experience. In general are embankments considered to be stable and is usually not designed for other deformations than those which occur during the construction phase. Several scientific studies reports creep and differences in deformational behavior related to seasonal climate variations. It is unclear the impact of this variation on the Swedish railway system and the high requirements of high speed trains in this climate. There are limited studies on materials in the size ranges used for embankment construction, even if there are conclusions in studies that there are the larger aggregates that contribute most to deformations. In this project the deformation and degradation properties of embankment fill material up to 200 mm is studied. The aim of the project is: -Propose a material specification for embankment fills focusing on realistic low deformation and creep behavior for Swedish climate conditions, -Propose compaction requirements based on gradation and aiming to minimize deformations, and propose field compaction test methods and requirements.
Item type: