National Transport Library Research Database

SILENCE - EU-projekt (SILENCE - EU project)

  • Sandberg, Ulf
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2007-01-01 -- 2008-09-30 ; 500000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200702075
Subject(s): Abstract: Följande är en sammanfattning av uppläggning, förväntade resultat och nytta för de båda Work Package som VTI leder: Bättre bullerpolicy vad gäller bildäck Bättre mätmetod i Directive 2001/43/EC Möjligheter att ersätta vissa utomhusmätningar med inomhusmätningar Undersökning av inverkan av slitage och åldring på bildäcks bulleremission och rullmotstånd Råd om hur man undviker att bildäck optimeras med en särskild yta på slitbanan som är bullerreducerande bara i nytillstånd Bättre validitet hos trafikbullerprediktionsmodeller när man kan ta hänsyn till bildäcks förändring med ålder och slitage Gatstens/block-beläggning för kulturhistoriska eller andra estetiskt känsliga miljöer som ger lägre bullernivå än dagens motsvarande beläggningar men som inte på ett oacceptabelt sätt bryter mot miljön Utveckling av texturoptimerad vägbeläggning, troligen av typ ytbehandling men även tunnskiktsbeläggningar kan komma att studeras, speciellt lämplig för ställen där hög friktion erfordras. En bullerreduktion på 1-3 dB(A) hoppas kunna uppnås. Bullerdämpande åtgärder för ojämnheter i vägbanan av typ gatubrunnar och annan dränering; möjligen även korsningar med spår för spårvagn och järnväg. Att ta fram ett recept på en s k gummiasfaltbeläggning, tillverka prover samt testa dessa i en anläggning i Tyskland.Abstract: The overall aim, as to the contributions by VTI, are to develop and test methods for improved noise reduction of tyres and road surfaces. The following is a summary of impact, results, methodology and implementation of the Work Packages (WP) to be performed by VTI. Improved noise emission policy related to the tire/road interaction will be suggested based on the WP´s results Improved measurement method(s) in the Directive 2001/43/EC will be suggested Possibility to substitute or supplement conventional coast-by measurements with laboratory drum measurements (possibly also by CPX measurements), including information on how this may reduce testing costs and increase precision for certain measurements (like COP or tests of worn tires). Study of how tyre age and wear affect noise emission and rolling resistance. Avoiding tire constructions that satisfy low noise requirements only in brand new condition (but becoming significantly noisier after a few 1000 km). Better validity (lower errors) of road traffic noise models such as HARMONOISE and NORD 2000 by taking care of changes with time identified or projected in tire/road noise emission. To try to find quieter block pavements for historical towns and cities which still have acceptable cultural and visual characteristics. Devlopment and identification of road surface texture optimized for low noise. Thin layers are to be studied, especially. A noise reduction of 1-3 dB(A) is aimed at. Noise-reducing measures for crossings of roads/streets and railways/tramways. VTI is also engaged in WP F2: In F2, VTI will develop a new rubber asphalt surface, and manufacture samples of it, which will be tested on a large facility in Germany.
Item type: