National Transport Library Research Database

FFI Hållbar framtagning av kuggtransmissioner (FFI Sustainable gear transmission realization)

  • Lundholm, Thomas
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-09-01 -- 2011-12-31 ; 11150000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200904206
Subject(s): Abstract: FFI Hållbar framtagning av kuggtransmissioner är en fortsättning av projekten MERA KUGG och sätthärdningsdelen i MERA OPTIMA. Kugghjul kan arbeta med mycket god verkningsgrad (>99 %) om de är konstruerade och tillverkade på ett adekvat sätt. De kommer därför alltid att användas i fordon oberoende av vilken energikälla eller vilken framdrivningsprincip som används. De industriella problem som behöver behandlas är alla relaterade till vad Sverige är duktig på. För att säkerställa att kugghjul kommer att tillverkas i Sverige även i framtiden är det viktigt att behålla kompetens och att förbättra kunskapen om kuggtillverkning både i industrin och vid de tekniska universiteten. De olika nära kopplade delprojekt, som bygger upp helheten i projektet är; effektiv behandling och beläggning av verktyg, mikrostruktur hos kuggmaterial, beredning av transmissionskomponenter, robust tillverkning av kugghjul och kuggväxlars verkningsgrad.Abstract: The goal of this project is to ensure sustainable, competitive and robust manufacturing of high performance gears in Sweden by treating all aspects from the optimization of operating characteristics, tooling and component materials and coatings to preparation and processing of components. The proposal is based on that Sweden has a good knowledge of materials and have good ability to materialize surface related progress. To ensure that the gears will continue to be manufactured in Sweden, it is important to maintain good skills and increase knowledge in manufacturing of gears, both in industry and at our technical universities. FFI Sustainable gear transmission realization is a continuation of the MERA KUGG project and the case hardening part of the MERA OPTIMA project. Gears can operate at very high efficiency (>99%) if they are designed and manufactured correctly, and thus will always be important parts of vehicle transmissions, regardless of the energy source or propulsion principle used. The industrial tasks to be treated are all related to the potential strength of Sweden. To ensure that gear wheels will be manufactured in Sweden even in the future, it is important to retain competence and to increase knowledge about gear wheel manufacture both in industry and at universities. The different closely related subprojects in the project are; effective handling and treatment of tools, microstructure of gear material, process planning of transmission parts, robust manufacturing of gear wheels and gear efficiency.
Item type: