Abstract: Den ökade digitaliseringen av världen ställer nya ständigt föränderliga krav på Trafikverket. Traditionellt har fokus på verksamheten varit att utveckla och förfina fysiska transportnätverk (vägar/tågbanor etc.) med tillhörande tjänster kvalitetskriterier såsom punktlighet, anläggningseffektivitet och kundnytta. Numera är det inte bara traditionella sammanhang, såsom lagar, fysisk infrastruktur, eller politiska förutsättningar som förändras med jämna mellanrum utan även andra faktorer som man inte kan förutse eller planera inför. Exempel på detta är den snabba ökningen av användandet av öppna digitala plattformar såsom Android och Facebook, realtids data som ändrar innehåll, betydelse och struktur (exempelvis GPS-data som används både för att följa gods och hur snabbt man sprang på sin senaste löprunda), och snabbt växande antal uppkopplade enheter. Detta är konsekvenser av en ökande digitalisering och påverkar Trafikverket på alla områden i organisationen, från affärsmodeller till sociotekniska infrastrukturer. Då Trafikverket numera sammanför fysiska infrastrukturer (tågbanor och vägar) med digitala infrastrukturer (såsom plattformar och sensorteknologi) behöver man finna dynamiska strategier för hur dessa skall komplettera och dra nytta av varandra. För att möjliggöra detta krävs gemensamma målbilder och en organisation med flexibla strukturer som möjliggör ständig förändring. I ett paradigmskifte som detta är det viktigt att balansera digitaliseringens möjligheter gentemot organisatoriska konsekvenser och potential. Målet med projektet är att belysa digitaliseringens utmaningar och möjligheter för Trafikverket som en modern myndighet och ge implikationer på hur framtidens digitala infrastruktur bör utformas för att möta en ständig föränderlig världAbstract: The increased digitization of the world imposes ever-changing demands on the Swedish Transport Administration. Traditionally, the organization’s focus has been on developing and refining the physical transport networks, such as, roads and railway, with related services and quality criteria such as punctuality, plant efficiency and customer satisfaction. Nowadays the Transport Administration need not only to consider traditional contexts, such as laws, physical infrastructure, or political conditions that change regularly, but also other factors that one can not predict or plan for. Examples include the increased use of open digital platforms such as Android and Facebook, real-time data that constantly changes meaning and structure, and the rapidly growing number of connected devices. These are consequences of the increasing digitization that affect the Swedish Transport Administration throughout the organization, from business models to socio-technical infrastructures. In order to cope with these dynamic requirements, the Transport Administration are now underway to merge physical infrastructures, i.e. railway and roads, with digital infrastructures, such as platforms and sensor technology. Hence the organization needs to find dynamic strategies for how these two sorts of infrastructures can complement and profit from each other. To create such synergies, the organization needs to leverage flexible structures that enable constant change and align the digitization opportunities with organizational goals. The project aims to highlight the challenges and opportunities of digitization for the Transport Administration in becoming a modern administrative authority, and, explicate associated implications for design of the future digital infrastructure to meet the requirements of a constantly changing world.