National Transport Library Research Database

Metodutveckling och konsekvensbeskrivning för klimat och energikrav på infrastruktur (Method development and impact assessment of climate and energy requirements on infrastructure)

  • Axelsson, Ulrik
  • WSP Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556057-4880
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2014-10-15 -- 2015-08-31 Registration number:
  • Trafikverket 2014/83604
Subject(s): Online resources: Abstract: Övergripande klimat- och energikrav för investerings- och underhållsverksamhet samt för inköp av järnvägsspecifikt material har hittills saknats för Trafikverket. Motiv för att Trafikverket ska ställa sådana saknas dock inte utan kan utläsas från instruktion och regleringsbrev. Trafikverket har därför initierat ett arbete för att ta fram övergripande krav. Kraven bör vara långsiktiga och funktionella, d.v.s. svara på vad som ska åstadkommas och inte hur. Det ger branschen tid att anpassa sig och välja de mest effektiva lösningarna. Baserat på nationella klimat- och energimål har preliminära förslag på målnivåer tagits fram. Visionen till 2050 är en infrastruktur utan nettoutsläpp av klimatgaser. För 2025 har det preliminärt föreslagits ett indikativt mål om 30 procent lägre klimatpåverkan jämfört med 2015 och för 2020 är de preliminärt föreslagna målnivåerna 15 procent lägre klimatpåverkan och 10 procent lägre energianvändning jämfört med 2015. I detta forskningsprojekt utreds konsekvenserna av förslagna målnivåer samt två alternativa nivåer (högre och lägre). Det tas även fram underlag för gå vidare med nästa steg med överenskommelser och krav. Parallellt med projektet genomförs internt projekt. Utifrån underlag från FOI-projektet och internt projekt ska sedan överenskommelser kunna fattas med branschen om att verka för uppfyllande av övergripande klimat och energimål samt att sträva mot den långsiktiga visionen. Det ska även leda fram till att krav kan ställas i enskilda nybyggnadsprojekt, DoU samt på inköp av järnvägsspecifikt material. De ingående aktiviteterna i projektet är 1. Identifiering av förutsättningar för konsekvensanalys, 2. Framtagande av scenariobeskrivning för reduktioner av klimatgasutsläpp, 3. Konsekvensanalys av scenariobeskrivningar, 4. Utvärdering av konsekvensanalys. Projektet genomförs av WSP. Internt Trafikverket har en arbetsgrupp och styrgrupp etablerats med representanter från relevanta verksamhetsområden. Mer utförlig beskrivning finns i bifogad projektplan.Abstract: Overall climate and energy requirements for construction and maintenance and the purchase of railway-specific material has been missing for the Swedish Transport Administration. Motive for the Transport Administration to use such requirements in procurement is however not missing, this can be derived from the administration´s instruction and appropriation. The Swedish Transport Administration has initiated a project to develop overall requirements. Requirements should be long-term and functional, i.e., respond to what should be done and not how. It gives the industry and consultants time to adjust and choose the most effective solutions. Based on national climate and energy targets have suggestions for target levels been developed. The vision for 2050 is an infrastructure with no net emissions of greenhouse gases. For 2025 it is proposed a preliminary indicative target of 30 per cent lower carbon footprint compared to 2015. For2020, the proposed target levels are 15 percent lower carbon footprint and 10 percent lower energy use compared to 2015. In this research project an impact assessment will be carried out of the proposed target levels and two alternative levels (higher and lower). The project will also provide basis for going forward with the next step with the agreements and requirements. In parallel with the project an internal project will be performed. Based on results from the research project and internal project agreements can be taken with industry to promote the fulfillment of the overall climate and energy targets and to work towards the long term vision. It should also lead to that requirements can be set on individual construction projects, O & M, and the purchase of railway-specific materials. The activities in the research project are 1. Identification of conditions for the impact assessment, 2. Development of a scenario description for the reduction of greenhouse gases and energy, 3. Impact assessment of scenario descriptions, 4. Evaluation of the impact assessment. The project is performed by the consult firm WSP. Within the Transport Administration, a working group and steering group have been established with representatives from relevant parts of the administration.
Item type: