Abstract: Syfte. De banor för höghastighetståg (250-320 km/h) som nu planeras (Järna-Linköping resp Göteborg-Borås) kommer att medföra omfattande behov av pålning. Trafik med höghastighetståg inducerar andra vibrationer med tillhörande dynamiska effekter på konstruktioner och mark än befintlig tågtrafik. Projektet syftar till att utreda hur slanka pålar i lös jord påverkas av dessa dynamiska effekter. Utredningen avser pålar som nyttjas för *Grundläggning av bro, *Grundläggning av påldäck, *Bankpålning. På grund av skillnaderna i tekniska egenskaper/funktion för en bro, ett påldäck resektive en bank antas att överföringen av dynamiska laster till och påverkan på pålar i de tre olika typerna av konstruktioner varierar. Projektet omfattar att sammanställa State-of-Art när det gäller vilken kunskap och forskning som finns tillgänglig resp vilka utredningar som gjorts avseende spörsmålet. Projektet skall även sammanställa övergripande kvarstående frågor som måste undersökas och utredas vidare. Bakgrund. De banor för höghastighetståg (250-320 km/h) som nu planeras (Järna-Linköping resp Göteborg-Borås) innebär flera nya frågeställningar för anläggningsbyggande i Sverige. Kraven avseende sättningar blir betydligt strängare än de som tidigare tillämpats för byggande av järnvägar. Detta får till följd att behovet av pålgrundlagda konstruktioner och bankpålningar bedöms komma att öka betydligt i förhållande till annat järnvägsbyggande i Sverige. Speciellt för svenska förhållanden är att en stor del av pålningen utförs med slagna eller borrade slanka prefabricerade pålar i lösa eller mycket lösa jordar. Dessa pålar är ofta lämpliga och tekniskt/ekonomiskt optimala för grundläggning i svenska markförhållanden varför de kan förväntas användas även i framtida byggande. Erfarenhet av projektering och nyttjande av kombinationen höghastighetsbanor och grundläggning med slanka pålar i lösa jordar bedöms helt saknas sen tidigare.