Abstract: Bakgrund. Vid uppföljning av sättningar under byggtiden av ett antal antal broar, av typen slutna plattramar som grundlagts på KC-pelare, erhölls sättningar som var av storleksordningen 50-100 mm. Sättningshastigheten minskade dock snabbt efter att dessa intiella sättningarna erhållits. Storleken på sättningarna var oväntade och förklaringen är troligen en kombination av hävning av schaktbotten i samband med att man gräver ut för brogrundläggningen och den hävning som erhålls redan i samband med KC-pelarinstallationen. En enkel inmätning av nivån för en arbetsbädd före och efter installation av KC-pelare vid Torpköpcentrum i Uddevalla under våren 2014 visade att hävningen kan vara 100-300 mm av KC-installationen. För att under systematiska former kontrollera både hävning och sidorörelser skall denna kontroll ske av en välinstrumenterad vägbank på i princip plan åkermark. Tidigare användes ofta överlast efter att KC-pelarna utförts för att begränsa framtida sättningar. Under senare år har tidspressen blivit större och användande av överlast har minskat och istäkket används en tjock arbetsbädd för att säkerställa att pelarna blir bra i toppen. I samband med att arbetsbädd schaktas bort så schaktas även toppen på fullgoda pelare fram. Det kan vara så att denna metod inte är tillräckligt bra för grundläggning av broar, medan man för grundläggning av en väg kan reglera den ökande mängd fyllning som krävs under byggskedet alltefter som sättningar sker. Utförare (extern eller intern) och utförares åtaganden. Utförs av: * Geodetiska mätinsatser utförs av utsedd entreprenör, * Vissa entreprenadarbeten i samband med instrumentering utförs av utsedd entreprenör, * Övervakning under entreprenadskedet Sven-Ove Timmersjö, IVväp3 konsult, * Instrumentering och geotekniska mätinsatser utförs av Ingefors geoteknik AB, * Samordning datainsamling Mats Christiansson, * Analys och tolkning utförs preliminärt Mats Christiansson, IVtväd, och Jan Ekström , PRtv. Extern konsultinsats upphandlas och/eller ev samarbete med BIG:s intressenter, * Kopplingar till andra projekt eller uppdrag. Det pågår ett projekt som avser långtidsuppföljning av sättningar för KC-pelarförstärkta vägar och järnvägar. I detta projekt så har man inte fått med den hävning som sker initiellt varför projekten kompletterar varandra. Projektet håller på under ytterligare två år varför det nu föreslagna prjketet kommer att kunna lämna kompletterande uppgifter till långtidsprojektet. Syfte. Syftet är att säkerställa att KC-pelargrundlagda slutna rambroar utformas och utförs på sådant sätt att sättningar under byggskedet inte är av den storleksordning av att anslutande vägbankar behöver projekteras om. Föreslaget uppföljningsprojekt kommer att visa dels hur stor hävning som erhålls under installationen och dels hur stor momentan och tidsbunden sättning som erhålls i samband med utläggning av överlast. Utifrån detta kan avgöras om överlast krävs även i de fall schakt skall utföras för broläge.Abstract: Background. When monitoring the settlements during construction of bridges founded on KC-columns (lime-cement columns) the obtained settlement that was of the order of 50-100 mm. Settlement rate decreased rapidly. The size of the settlements was unexpected and the reason is probably a combination of heave of the bottom of the excavation associated with excavation for the foundation and the heave obtained already at installation of the KC-columns.
A simple pilot test measuring the surface before and after installation of the KC-columns at Torp shopping center in Uddevalla during the spring of 2014 showed that the heave can be 100-300 mm caused by KC-installation.
In order to systematic control both heave and lateral movements, the study will be done by a fully instrumented embankment founded on KC-columns on virtually flat farmland. Earlier surcharge was often used after KC-columns were perfomed to limit future settlements. In recent years a more limited time schedule for performing building operations, has decreased the possibility to use surcharge. Instead a 0,5-1,0 m thick layer of gravel is used on the top to ensure that the columns will have good quality at the top. It may be that this method is not good enough for foundation of bridges. Activities: * Geodetic measurements performed by an appointed contractor, * Some contract work in conjunction with instrumentation performed by the appointed contractor, * Monitoring during the construction phase, Sven-Ove Timmersjö, IVväp3 consultant, * Instrumentation and geotechnical measurements performed by Ingefors Geoteknik AB, * Coordinating data collection Mats Christiansson, * Analysis and interpretation performed preliminary Mats Christiansson, IVtväd, and Jan Ekström, PrtV. External consultant services procured and / or possible collaboration with BIG's stakeholders. Links with other projects. There is an ongoing project that provides long-term monitoring of settlements KC-column reinforced roads and railways. The project keeps on for another two years so that it will be able to provide additional information to the long-term project. The purpose of the project. The aim is to ensure that bridges founded on KC-columns are and executed in such a way that settlements during the construction phase is not of too large magnitude. The proposed follow-up study will demonstrate both how big heave obtained during installation and also how large instantaneous and time-bound settlement obtained in connection with the laying of overload. From this it can be determined if the overload is required even in cases excavation must be carried out before building the bridge.