National Transport Library Research Database

Resursoptimerad upphandling med ruttoptimering för ökad effektivitet vid urbana godstransporter (Resource optimized procurement with route optimization for higher efficency in urban freight)

  • Moen, Olof
  • DTR Digital Transportation Routing AB, Svenskt företag eller organisation, 556705-1346
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2014-06-17 -- 2014-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2014/64448
Subject(s): Online resources: Abstract: TAMRO AB är en rikstäckande läkemedelsgrossist med distribution av läkemedel till apotek över hela Sverige, men där huvudelen återfinns inom tätort och i storstadsregionerna. Företagets utleveranser sker med inhyrda åkerier, där nuvarande affärsmodell bygger på att transportföretaget kommer in med förslag på körschema och leveransfrekvens. Företaget är inne i en upphandlingsfas (hösten 2014-våren 2015) i området stor-Stockholm. Projektet skall med skarp data ifrån företagets upphandlingsprocess simulera en resursoptimerad upphandling med ruttoptimering där företaget tar över transportplaneringen och därmed jämföra transporteffektivitetsgraden av olika upphandlingsförfaranden. Projektet genomförs i fyra faser: Fas 1: Är kopplad till aktionsforskning och bygger på samma modell som användes för samordnad varudistribution (beskrivs i Boken Samordnad varudistribution 2.0, Studentlitteratur 2014). I fas 1 upprättas principen för upphandlingsunderlag, avtalskonstruktion och betalningsmodell med omvänd fakturering (RFI). Fas 2: Utarbeta upphandlingsunderlag med ”tvätt” av registerinformation, datafångst med stopptider (nuläge), systemintegration samt simuleringar med ruttoptimering (RFQ). Fas 3: Upphandling av transportföretag och upprätta rutiner för fordonsövervakning för ”Omvänd fakturering”. Fas 4: Implementering av affärsmodell och kalibrering av körrutter.”Abstract: TAMRO AB is a nationwide pharmaceutical wholesaler with distribution of pharmaceuticals to pharmacies throughout Sweden, but where the main part are found in urban and metropolitan regions. The company's deliveries take place with hired trucking companies, where the current business model is based on the shipping company come in with suggestions on driving schedule and delivery frequency. The company is in a purchasing process (fall 2014-spring 2015) in the field of large-Stockholm. The project will be with crisp data from the company's procurement process to simulate a resource optimized procurement route optimization where the company takes over the transport planning and thereby compare the transport efficiency ratio of different procurement procedures. The project is implemented in four phases: Phase 1: Is linked to action research, and based on the same model used for Municipal co-distribution (described in the book Samordnad varudistribution 2.0, Studentlitteratur 2014). In Phase 1 establishes the principle of tender documentation, construction contracts and payment model with reverse billing (RFI). Phase 2: Prepare tender documentation by "washing" of registry information, data capture with stopping times (baseline), systems integration and simulations with route optimization (RFQ). Phase 3: Procurement of transport and establish procedures for vehicle monitoring for "Reverse Billing". Phase 4: Implementation of the business model and calibration of the driving routes
Item type: