VTI National Transport Research Database

Ny emissionsmodell till EVA och CAPCAL (New emission modell)

  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2014-02-01 -- 2017-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2014/5904
Subject(s): Online resources: Abstract: Nuvarande modellstrategi för emissionsmodeller som används inom vägtrafiken är ca 10 år gammal. Uppkomsten till den kom av flera projekt som genomfördes i slutet av 1990 talet. Situationen då var att det fanns ett antal olika emissionsmodeller som byggde på olika nationella underlag. I projektet undersöktes förutsättningarna för att bygga vidare på de nationella emissionsmodellerna. Detta visade sig dock inte vara en framkomlig väg. Dels hade man slutat göra mätningar på det sätt som krävdes för att uppdatera modellerna (gällde den nationella EMV-modellen) och dels var själva metoden inte tillförlitlig (gällde genereringen av emissionsdata till EVA-modellen). Slutsatsen blev att söka efter emissionsmodell som kunde användas på flera olika nivåer (lokalt till nationellt) och där uppdatering av modellen kunde delas med flera andra länder. Resultatet blev att gå över till ARTEMIS modellen som sedan bytt namn till HBEFA. Ett problem har varit att den modellen inte är tillämplig på mikroskala t.ex. för korsningsanalyser. Under de mer än 10 år som gått har dock modelleringsmetoder utvecklats i takt med ökad kunskap och förbättrade möjligheter att analysera komplexa dataunderlag. Numera går det att bygga upp tillförlitliga mikrosimuleringsmodeller som både kan användas på mikroskala men också för att generera emissionsdata som används på lokal och nationell nivå. Man kan då få modeller på alla skalor är kompatibla med varandra. Faktum är att i senaste versionen av HBEFA har också emissionsdata genererats på detta sätt. Dock har man inte utnyttjat möjligheten att använda modellerna på mikroskala. Under 2012-13 genomförde VTI en förstudie för att titta på möjligheterna att använda modellerna på detta sätt. Avsikten under 2014-15 är att bygga upp en första version av en modell baserat på samma underlag som HBEFA som både kan användas i korsningsmodellen CAPCAL men även som ny emissionsmodell i EVA som även kan användas för att simulera olika korsningsutformning. Modellen kommer kunna simulera CO2, SO2, bränsleförbrukning, HC/VOC, CO, NOx, NO2 och avgaspartiklar.
Item type:

Powered by Koha