National Transport Library Research Database

Incitamentsmodeller vid upphandling (Incentives models in the procurement process)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2014-09-15 -- 2015-03-30 Registration number:
  • Trafikverket 2014/30861
Subject(s): Online resources: Abstract: Bakgrund En av Trafikverkets övergripande strategiska utmaningar är att skapa mer nytta för pengarna. Det är inte bara ett lågt pris (lägst pris) som är avgörande för att skapa mer nytta för pengarna. Kvalitet, kompetens, livscykelkostnad, miljöaspekter etc. är även viktiga aspekter. Det gör det nödvändigt för Trafikverket att arbeta strukturerat med incitamentsmodeller, kvalificeringskrav, utvärderingskriterier/mervärden , bonus och viten. Det finns idag inga dokument som styr upp synsättet på incitament, kvalificeringskrav, mervärden, bonus och viten (Trafikverkets anbudsutvärderingsmodellen samt ”Motivbilaga val av affärsform/TDOK 2010:238”ger viss vägledning). Det har medfört att det förekommer en mängd olika synsätt och tillämpningar inom Trafikverket. Det finns därför behov av forskning inom området. Syfte: Syftet är att forska kring och utvärdera incitamentsmodeller samt tydliggöra när olika modeller bör användas och där utgångspunkten är: -kontraktsföremålets förutsättningar -det resultat som avses uppnås med avseende på en optimal kombination av innehåll (kvalitet-miljö etc), tid och kostnad. -vad som åstadkommer motivation och agerande hos leverantörerna som leder till avsett resultat. -Trafikverkets behov av incitamentsmodeller inom investering, projektering och underhållsverksamheten. Metod:Inledning med litteraturstudier. Kartläggning av genomförda/pågående projekt inom Trafikverket. Genomföra fallstudier avseende Trafikverksprojekt (vid behov utanför Trafikverket). Bland annat har Stora projekt genomfört ett flertal projekt innehållande olika incitamentsinitativ. Det samma gäller även inom underhåll.
Item type: