Abstract: Med elanslutna fartyg kan luftutsläppen i hamn minska radikalt. Det är möjligt genom att el från land ersätter de dieseldrivna fartygsmotorerna som normalt genererar el under hamnuppehållet. Syftet med projektet är att utvärdera teknik för elanslutning av fartyg och på bred front öka kunskapen och intresset för tekniken. Syftet ska uppnås bl.a. genom att utbyta erfarenhet och kunskap mellan de hamnar som har elanslutning och sprida denna information till hamnar och rederier intresserade av tekniken. Projektmålet är att redovisa en flexibel konceptlösning på hur landanslutning kan ske mellan en hamn och ett fartyg som har olika frekvens i de elektriska näten, att genomföra och redovisa en kostnadsnyttoanalys för en utbyggnad av elanslutning i Göteborgs hamn och att upprätta en internationell plattform för erfarenhetsutbyte mellan hamnar. Projektet förväntas resultera i ökad kunskap och intresse för elanslutning som teknik för att kraftfullt minska såväl lokala luftutsläpp som utsläpp av växthusgaser. Projektet är uppdelat i tre delar; erfarenhetsutbyte, internationell standard och pilotstudie. Inom projektet ska erfarenhet utbytas och kunskap byggas mellan hamnar. Viktiga aktiviteter är att ta fram en lättillgänglig publikation som redovisar möjligheter och hinder (kostnad-nytto-analys), samla relevant information i en webbaserad databas och arrangera en internationell konferens. När det gäller internationell standard ska vi inom projektet medverka till att en sådan tas fram samt implementera denna standard i en design av en anläggning. Pilotstudien innebär att projektet omfattar att utvärdera elanslutning från tekniska/ekonomiska aspekter, miljö och sociala aspekter. Vidare ska möjligheterna till att integrera ny teknik som t. ex. ökad flexibilitet för anslutning att föreslås.Abstract: With shore-side electricity for vessels in ports, emissions of air pollutants can be reduced substantially. This is possible by letting electricity from land replace the diesel-powered ship engines, which usually generate electric power during the ship’s stay in port. The project aims to evaluate the technology for electricity connection of vessels and increase knowledge and interest in the technology. The aim will be achieved by experience and knowledge sharing between ports which have electricity connection and by disseminating information to ports and shipping companies interested in the technology. The goal of the project is to present a flexible concept solution on how connections can be made between port and ship which have different frequencies in their electric networks, to implement and present a cost benefit analysis of extending electricity connections in the port of Gothenburg and to establish an international platform for exchange of experience between ports. The project is expected to result in increased knowledge and interest in electricity connection as a method to radically reduce both local emissions and emissions of greenhouse gases. The project is divided into three parts, experience, international standards and pilot study. Exchange of experience and knowledge building shall be made within the project. Key activities are to develope an easy accessible publication that presents opportunities and constraints (cost-benefit analysis) and to collect relevant information in a web database and organize an international conference. The project shall contribute to the creation of an international standard as well implementing this standard in a design of a facility. The pilot study includes an evaluation of electricity connection from technical / economical aspects, environmental and social aspects. Furthermore, suggestions for how to integrate new technologies such as increased flexibility for connections shall be made.