National Transport Library Research Database

Teknik för assistans av tankfartyg (Technology for the assistance of large tankers in heavy Ice)

Sponsors, duration, budget: Sjöfartsverket, Sjöfartsverket (Finland) ; 2004-01-01 -- 2004-12-01 Subject(s): Abstract: Studien initierades för att undersöka möjligheterna att ta fram en isbrytare som kan assistera även de största tankers som trafikerar Östersjön. Dessa tankers antas ha en bredd på 65 m och ett djupgående på 15 m. Isbrytaren skall kunna assistera denna tanker i även de svåraste isförhållanden. Trots isbrytarens storlek borde en motorstyrka på 65 000 hp vara tillräcklig för att förmå den att ta sig fram kontinuerligt i obruten is med en tjocklek upp till 6,5 m. "För att erhålla denna prestanda så utrustas fartyget med följande karakteristika: ett förskepp med en stävvinkel på ca 20 grader och under förskeppet en stor vertikal isplog som för isen åt sidan, s.k. reamers som vidgar den brutna rännan från 48 till 60m samt utriggare med isbrytande blad".Abstract: The study was initiated to review the feasibility of an icebreaker design capable of assisting large tankers of the maximum size in the Baltic Sea. This BalticMax tanker is assumed to be 65 m wide with a 15 m draught. The icebreaker should be able to assist this tanker in the most severe ice conditions. In spite of the icebreaker's large size a propulsion power of about 65,000 hp should be enough to enable it to move continuously through unbroken ice with a thickness of up to 6.5 m. To achieve this performance the following features are installed: efficient downward breaking portions at the water line of the bow, a large vertical wedge to push the ice to the side of the ship, reamers that widen the broken channel from 48 to 60 m as well as ice riggers with ice cutting blades.
Item type: