National Transport Library Research Database

Evaluating the ISM Code Using Port State Control Statistics

  • Mejia, Max
  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Subject(s): Abstract: Syftet med studien är att bidraga till den del av forskningen kring ISM-koden som söker att utvärdera Kodens effektivitet som regulatoriskt ramverk. Tid och finansiella resurser har allokerats för att ta fram och implementera ISM-koden och branschen har höga förväntningar på dess positiva inverkningar på sjöfartssäkerheten. Det är för tidigt att säkert komma med ett slutligt omdöme om framgång eller misslyckande, men en studie skulle behövas för att bekräfta huruvida koden verkligen är användbar och möjlig att upprätthålla som lagligt ramverk merd potential att uppnå konkreta resultat. Avhandlingen konkluderar att det finns indikationer på att ISM-koden har potential att uppmuntra säkrare rutiner i arbetet ombord. Denna slutsats baseras på ett antal indikatorer som, även om de inte är statistiskt signifikanta i alla fall, indikerar en tendens för fartyg som följer ISM-koden att göra bättre ifrån sig än andra fartyg vid hamnstatskontroller. Det rör sig bl.a. om antalet anmärkningar vid inspektion. Avhandlingen drar också slutsatsen att ett antal inneboende svagheter i rutinerna för hamnstatskontrollen gör att det inte är möjligt att behandla dessa som fristående kriterier vid utvärderingen av hur ISM-koden fungerar. Hamnstatskontroller är subjektiva övningar som görs av inspektörer med olika individuell bakgrund, erfarenhet och fördomar. Den statistik som analyserats för denna avhandling fångar inte upp några nyanser som skulle ha varit relevanta såsom om en viss inspektionsrapport handlar om en första inspektion eller en uppföljning, om en noterad brist är bagatellartad eller allvarlig och hur många brister som anses vara många.Abstract: This thesis intends to contribute to the segment of ISM Code research that seeks to evaluate the Code’s performance as a regulatory framework. A great deal of time and financial resources has been allocated in drafting and implementing the ISM Code and the industry has high expectations on the Code’s beneficial effects on maritime safety. While it is too early for a conclusive judgment of failure or success, a study would be useful towards confirming whether the Code is indeed a workable and enforceable regulatory framework that has the potential to achieve concrete results. The thesis concludes that there are indications that the ISM Code has the potential to promote safer practices in shipboard operations. This conclusion is based on a number of indicators that, though statistically not significant in some cases, suggest a tendency for ISM Code compliant vessels to perform better compared to non-ISM Code vessels during PSC inspections. Among these indicators are the relatively better performance of the test group (ISM Phase 1 vessels) in the post-1998 period in terms of DFR and DTR values, the number of multiple deficiencies noted per inspection, the number of clean inspection reports, and DFR values under specific categories of deficiencies. The thesis also concludes that a number of inherent weaknesses in the port state control regime and the collation of inspection statistics make it impossible to treat PSC statistics as a free-standing criterion for evaluating the ISM Code’s performance. PSC inspections are subjective exercises carried out by inspectors with diverse individual backgrounds, experiences, and biases. Additionally, the PSC statistics analyzed for this thesis do not capture some nuances that would have been relevant to the study, such as whether a particular inspection report pertains to an initial or a follow-up inspection, whether a particular deficiency noted is a minor or a serious one, and what number of deficiencies is considered as being many.
Item type: