National Transport Library Research Database

Design for survival onboard

Sponsors, duration, budget: Sjöfartsverket, Vinnova, Stiftelsen Sveriges Sjömanshus ; 2003-12-01 -- 2006-03-30 Registration number:
  • Vinnova
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektets huvudsyfte är att: ­ Upprätta en plattform för att designa ett roro-passagerarfartyg som demonstrerar möjligheterna för fartyget att utgöra sin egen livbåt ­ Utöka nuvarande förståelse för ett fartygs kapacitet att hålla sig upprätt och flytande efter att ha utsatts för strukturella skador, brand eller terroristattacker ­ Etablera ett svensk/europeiskt nätverk av företag, forskningsinstitut och intressenter inom den offentliga sektorn ­ Studera passagerares och besättnings överlevnad både vad gäller att förflytta ett stort antal passagerare ombord och att ta hand om passagerare under längre perioder i ett nödläge. Några viktiga detaljer som utvecklats för DESSO ROPAX konceptfartyg är: - Bred dubbelbordkäggning för att hålla fartyget upprätt och flytande om allvarliga strukturella skador uppstår. - Inredningsmaterial som har valts för att minimera tillväxt och spridning av brand. - System för att säkerställa snabb och effektiv upptäckt av brand och brandbekämpning. - Beslutsstödsystem ombord. - Stor reservkapacitet. En annan viktig lärdom i säkerhetsutvärderingsdelen av DESSO-projektet är att ett välorganiserat system för hantering av säkerheten och en välutbildad besättning förmodligen är det mest kostnadseffektiva sätten att undvika eller begränsa omfattningen av fartygsolyckor. Abstract: The main objectives of the work were: - to create a template for the conceptual design of a roll-on/roll-off passenger ship that demonstrates the possibilities of “the ship serving as its own lifeboat”, - to significantly increase the current understanding of a ship’s capacity to remain upright and afloat after suffering structural damage, fire or terrorist attacks, - to establish a Swedish/European network of companies, research institutes and interested parties within the public sector, - to study passenger and crew survival, both regarding moving large numbers of passengers onboard and accommodating passengers for extended periods in an emergency situation. Some important features developed for the DESSO ROPAX concept ship are as follows: - Wide side casings to keep the vessel upright and afloat if severe structural damage occurs. - Interior materials that have been selected to minimise the growth and spread of fire. - Systems to ensure rapid and effective fire detection and suppression. - Onboard decision support system. - High degree of redundancy Another important finding of the safety assessment portion of the DESSO project was that a well organised safety management system and a highly skilled crew is probably the most cost-effective way to avoid or limit the severity of ship accidents.
Item type: