Abstract: I motsats till de flesta sjötransporter innebär höghastighetsfartyg (HSC) transport av passagerare snarare än gods. Det viktigaste skälet till detta är att bränsleåtgången för HSC är känslig för totalvikten och detta resulterar i ett högt pris för godstransporter. HSC har särskilda behov av infrastruktur och hamnlayout. Det är viktigt att alla aktiviteter är samordnade för att uppnå så kort totaltid som möjligt i transportkedjan för passagerare och last, för att undvika flaskhalsar, få hög utnyttjandegrad på fartygen och för att få ett jämnt logistikflöde. För att kunna planera och genomföra HSC-service på en ny plats, är det nödvändigt att noga uppskatta de risker denna kan innebära för andra aktiviteter och miljön. Alla hamnar har olika krav att basera sina beslut på. I vissa fall behövs anpassade anläggningar för att reducera omloppstiden och öka effektiviteten. I andra fall är kanske stora investeringar i hamnen inte till någon nytta, eftersom HSC-trafik har valts av andra skäl och tiden i hamn inte är någon kritisk faktor. Detta ökar dock kraven på fartyget. Utbytbarhet mellan koncepten och hur man kan förbättra flexibiliteten på HSC med bibehållen effektivitet är en viktig fråga som diskuteras i handboken. En handbok om etablering av HSC-service har blivit resultatet av arbetet inom projektet. Handboken är tillgänglig även för lekmannen men är också tillräckligt utförlig för att kunna användas av beslutsfattare och andra intressenter. HSC beror av ett antal kritiska parametrar, som presenteras i handboken. Checklistan kan användas som manual när nya HSC-initiativ eller ytterligare utveckling är under planering. Abstract: Contrary to most waterborne transport, HSC often include transport of passengers rather than goods. The most important reason is that the fuel consumption of high-speed craft is very sensitive to total weight, and this results in a high price level for transport of cargo. High-speed shipping has specific needs regarding infrastructure and port layout. It is important that all activities are coordinated in order to achieve shorter total time in the transport chain for passengers and cargo, to avoid bottlenecks, to get high utilization of the vessel and to attain a smooth logistic flow. In order to plan and implement HSC service in a new area it is necessary to carefully assess the risks this may imply to the surrounding activities and the environment. All ports have different prerequisites to base their decisions upon. In some cases, dedicated facilities are necessary to reduce the turn around time and to improve efficiency. In other cases heavy investments in the port may not be of any benefit, because the HSC is chosen for other reasons and the time in port is not a critical factor. This will however increase the demands on the vessel. The transferability between different concepts and how it is possible to enhance the flexibility in service operations of high-speed craft while retaining efficiency is an important issue discussed in the handbook. A handbook on the establishment of high-speed operation has been accomplished by SSPA within the TOHPIC project. The booklet is accessible to non-experts, but is still comprehensive enough to be suitable for decision makers and other interested parties. The function of the HSC is depending on a number of critical parameters, presented in the handbook. This checklist could be used as a manual when new fast shipping initiatives or further developments are considered.