National Transport Library Research Database

Säkerhetsorganisation, safety management, säkerhetsstyrning och sjösäkerhet (Safety organisation, safety management and safety at sea)

  • Jense, Göran
  • Växjö universitet, Universitet eller högskola, 202100-3187
Sponsors, duration, budget: Sjöfartsverket, Vinnova, Stiftelsen Sveriges Sjömanshus ; 2006-01-01 -- 2008-12-31 ; 4800000 kronorRegistration number:
  • Vinnova
Subject(s): Online resources: Abstract: Med fokus på svensk sjöfart men även internationellt studeras faktorer som säkerhets- och arbetsorganisation, safety management, säkerhetsstyrning samt säkerhetstänkande/kultur. Även bemannings-, arbetsmiljö- samt kunskaps och kompetensfrågor beröres. Till väsentlig del skall FOU-arbetet vara åtgärdsinriktat. Ett väsentligt led i studien skall vara att utveckla kunskapsutbyte samt forsknings- och annan samverkan mellan relevanta aktörer inom i första hand EU-området. Projektet genomföres i tre etapper omfattande både passagerar- och last/fraktfart 1. Passagerarfart, speciellt Ropaxsegmentet och då innefattande Ropaxkonceptet i dess helhet 2. Lastfart, speciellt ro-ro- och produkt/kemsegmenten 3. Med data från 1 och 2, kompletterad med ytterligare data en uppdaterad utvärdering av ISMs faktiska status och effekter. 1. Åtgärdsprogram för ökad sjösäkerhet inom ISM- och övriga relevanta human element områden som grund för svenskt agerande i framför allt IMO. 2. Grund för ändringar av regler och tillämpningsföreskrifter gällande ISM och övriga relevanta human elementområden 3. Effektiviserad implementering och kontroll av ISM 4. Förbättrad kommunikation och ansvarsfördelning i säkerhetsfrågor mellan fartyg och land 5. Förslag gällande kunskap, kompetens och organisation för ökad säkerhet och konkurrenskraft inom svensk sjöfart 6. Förslag till förbättrad utbildning i säkerhetsfrågor vid sjöfartshögskolorna 7. Vidare expansion av internationella nätverkskontakter för FOU-samarbete i human element frågor Abstract: Focusing on Swedish shipping and with an international view, factors such as safety and work organisation, safety management and safety culture are studied. Manning, working environment and knowledge and competence are touched upon. R&D should be focused on measures. A major part of the study should be to develop exchange of knowledge and research and other co-operation between relevant operators, primarily within the EU area. The project is carried out in three parts and covers both passenger and cargo shipping. 1. Passenger shipping, particularly the RoPax segment and then including the whole of the RoPax concept. 2. Cargo shipping, especially ro-ro and product/chemical segments. 3. With data from 1 and 2, supplemented by additional data, an updated evaluation of the actual status and effects of the ISM. The reports are written in Swedish. 1. Measures for increased safety at sea within the ISM and other relevant areas of human element as a basis for Swedish action, primarily in the IMO. 2. Basis for changes in rules and regulations for ISM and other relevant human element areas. 3. Improved implementation and control of ISM. 4. Improved communication and division of responsibility for matters of safety between ship and shore. 5. Suggestions on knowledge, competence and organisation for improved safety and competitiveness in Swedish shipping. 6. Proposals for improved education on questions of safety at the nautical universities. 7. Further expansion of international network contacts for R&D co-operation in matters of human element.
Item type: