National Transport Library Research Database

Kunskap, kompetens och säkerhet i fartygsorganisationer (Knowledge, competence and safety in shipboard organisations)

  • Jense, Göran
  • Växjö universitet, Universitet eller högskola, 202100-3187
Sponsors, duration, budget: Ragn-Sells AB ; 1997-10-01 -- 2000-06-30 ; 2500000 kronorSubject(s): Online resources: Abstract: Studieobjekt har varit svenskflaggad handelssjöfart med speciellt fokus på lastsjöfart. Det inledande projektarbetet har innefattat kartläggnings- och kontaktarbete inom den svenska sjöfartsbranschen. Vid samtliga organisationer har ett omfattande datainsamlingsarbete genomförts vad gäller sjöfartens organisation och struktur med speciell betoning på säkerhetsarbetet inom densamma. En betydande insamling av relevant litteratur, vilken till stor del cirkulerar enbart inom branschen, har i sammanhanget också gjorts. Utöver detta har ett omfattande fältarbete genomförts ombord på svenskflaggade fraktfartyg under fart. Projektarbetet har såväl genom studieobjektets karaktär som genom sin uppläggning till övervägande delen varit av grundforskningsnatur. I modern tid har således ingen studie av angiven karaktär genomförts inom nordisk sjöfart. Inte minst gäller detta fokuseringen på relationerna mellan modern ombordteknologi, sk, minimibemanning på fartygen, denna bemannings arbetsvillkor och arbetsorganisation samt säkerhetsaspekter. Projektets resultat pekar på vissa diskrepanser mellan sjöfartens landorganisationer och situationen på fartygen vad gäller synen på och implementeringen av säkerhet och säkerhetsorganisation. Vidare resultat är att gränsen nu sannolikt är nådd för hur långt ny och avancerad teknik på fartygen kan ersätta mänsklig arbetskraft. Dessutom visar resultaten att kompetensutveckling och förändrad arbetsorganisation för fartygsbemanningarna förvisso kan vara nödvändiga element för ökad sjösäkerhet och att insatser här kan göras. En förutsättning är dock att nuvarande minimibemanningsnivå inte ytterligare reduceras. Projektet har genererat värdefull kunskap för den svenska sjöfartsbranschen vilket intygats av branschorganisationer. Bland annat gäller detta arbetsvillkor och arbetsorganisation som kopplade till ny teknik och säkerhet för minimibemannade fartyg. Vidare har kunskapsgenerering skett och ett kontaktnät skapats för vidare FOU med fokusering på säkerhetsorganisation, säkerhetskultur samt riskhantering. Abstract: The object of study has been Swedish flag merchant shipping with special focus on cargo shipping. The initial project work has been survey and contact work within the Swedish shipping community. In all organisations extensive data collection has been made on the organisation and structure of shipping with special emphasis on safety work in the industry. Considerable collection of relevant literature, which mainly circulates only within the industry, has also been made. In addition to this, extensive field work has also been performed on board Swedish flag cargo ships in service. The project work has mainly been of a basic research nature because of the nature of the objects of the study and its structure. In recent years, no study of this nature has been made on Nordic shipping. This applies particularly to the focusing of relations between modern onboard technology, minimum manning levels, crew working conditions and organisation and safety aspects. The reports are written in Swedish. The result of the project points out some discrepancies between the land organisations and the situation on board in relation to the view on and implementation of safety and safety organisation. The result also indicates that the limit is probably reached for how far new and advanced technology on board ships can replace human labour. Furthermore, the results show that skills development and changed organisation of work for the crew can be necessary elements of increased safety at sea and that measures can be taken in this field. One condition is, however, that present minimum manning levels are not reduced further. The project has generated valuable knowledge for the Swedish shipping industry, which is confirmed by trade associations. This is true for e.g. working conditions and work organisation linked to new technology and the safety of vessels with minimum manning. Knowledge has been produced and a network established for further research focusing safety organisation, safety culture and risk management.
Item type: