Abstract: The EU-financed project ATOMOS ended with a presentation on board the icebreaker Frej in Luleå, June 4, 2003. In addition to a general presentation of the project, the concrete application, an integrated bridge, was presented. A number of large or important organizations have participated in the project during a number of years but no systematic and independent evaluations, like e.g. the Frej bridge installations have been made. The bridge system is supposed to function in co-operation between bridge personnel and the technical installations. The evaluation was made in early 2004. The evaluation was made during the first half of 2004. The installation is an integration of several independent applications under one shell. Access to the various applications should be possible through this shell. This is the first time such an installation is made on board a ship in operation. Since the system is considered less than reliable with unexpected results and fuzzy instructions it is not used. It has not been operational since the autumn of 2003. It has since been removed. The evaluation lokks at the various components of the installation and describes the result in a report of about 600 pages. Abstract: Det EU finansierade projektet ATOMOS (Advanced Technology to Optimize Maritime Operational Safety) avslutades med en presentation ombord på isbrytaren Frej i Luleå den 4 juni 2003. Förutom en allmän genomgång av projektet presenterades även det mer konkreta, nämligen ett integrerat bryggsystem. Ett antal stora eller betydelsefulla organisationer har verkat inom projektet under ett stort antal år men inte givits, planerat eller tagit initiativet till en mer systematisk och oberoende utvärdering av exempelvis den nyinstallerade integrerade bryggan på Frej. Det framtagna bryggsystemet skall verka i ett samspel mellan bryggpersonalen och tekniken. En väl genomförd utvärdering bedöms kunna ge alla en objektiv bild av det integrerade bryggsystemet med dess möjligheter och begränsningar och därmed kunna tjäna som en bra referensram vid en fortsatt utveckling inom området.
Sammanfattning Utvärderingen genomfördes under första halvåret 2004. Installationen är en integrering av ett flertal fristående system under ett gemensamt skal. Från en och samma konsol skall alla funktioner kunna nås. Det är första gången en sådan installation görs på ett fartyg i drift. Eftersom systemet betraktas som otillförlitligt med oväntade resultat och luddiga instruktioner är det inte i bruk. Det har inte varit i full funktion sedan hösten 2003. Utvärderingen granskar de olika komponenterna i installationen och beskriver resultatet av granskningen över nästan 600 sidor.