Abstract: Den övergripande målsättningen förTema LÄSS är att ge effektivare fartygstransporter samt stärka konkurrenskraften för svensk fartygs- och offshoreindustri. Målet är att via utveckling av demonstratörer, eller koncept, visa på möjligheter för kostnadseffektiv och miljövänlig tillverkning med användande av lättviktsmaterialen aluminium (extruderad) eller glasfiberarmerad plastkomposit. Samverkanskonsortiet består av representanter från svensk fartygs- och offshoreindustri, svensk materialtillverkande industri, svenska universitet och forskningsinstitut samt myndigheter och klassningssällskap. Även internationell isolationsindustri ingår i projektet. Sex olika objekt studeras i projektet: A: Trupptransportfartyg 2000 designas till ett HSC passagerarfartyg i komposit B: Aluminiumkatamaranen Stena Carisma designas med en kompositöverbyggnad C: Wallenius ro-ro fartyget M/S Undine förses med ett däckshus i aluminium D: Ro-pax fartyget Stena Hollandica förses med en kompositöverbyggnad E: Ett av Thunbolagets bulkfartyg (”Trollmax”), 89 m långt och 4 750 dwt, förses med överbyggnad, skott och lastluckor i komposit F: En bostadsmodul för offshore i stål designas i aluminium För de SOLAS klassade fartygen gäller att man måste visa tillämpligheten av den brännbara kompositen via regel 17 ”Alternativ design and arrangements”. För HSC fartygen saknas till stor del certifierade brandkonstruktioner. Brandanalys och brandtester måste därför genomföras i projektet för att demonstrera ”ekvivalent säkerhet” i enlighet med regel 17 samt för att öppna upp för användning av komposit till HSC-klassade fartyg. I projektet ingår även att genomföra kostnads- och miljöanalys (LCC och LCA). 29 olika industrier och organisationer varav 26 svenska och 3 utländska. Alla konkreta mål för projektet har uppnåtts. Den typiska viktreduktionen vid användning av aluminium eller glasfiberarmerad plastkomposit har blivit mer än 50% jämfört med en konventionell stålkonstruktion och kostnadsanalyser har visat på en återbetalningstid av 5 år eller mindre för investeringen i lättviktsmaterial. I den ursprungliga ansökan till VINNOVA föreslogs fyra objekt ingå i undersökningen. Ytterligare två objekt har lagts till under projektets gång och även om analysen av dessa var mindre detaljerad på grund av brist på tid och resurser, ledde tilläggen till att fler resultat än utlovats genererades av projektet. Som ett direkt resultat har flera kommersiella projekt initierats. LÄSS-projektet fortsätter under 2009 i form av ytterligare ett VINNOVA-projekt "LÄSS-c", där kompositmaterial för delar av överbyggnaden till ett kryssningsfartyg studeras. Abstract: The project LASS, Lightweight construction applications at sea, aims at improving the efficiency of marine transport and to increase competitiveness of the Swedish shipbuilding industry. The target was to accomplish this through the development and demonstration of practical techniques for using lightweight materials for ship construction. All concrete targets for the LASS project have been reached. Typical weight reduction when using aluminium or FRP composites have been over 50 % compared to a conventional steel design and cost analyses have demonstrated possible pay-back times of 5 years or less for the lightweight material investment. In the original application sent to VINNOVA, four objects were suggested for the investigation. Two more objects were added to the project at project mid-term and even though the analysis of these was less thorough due to constraints in time and resources, the addition can be said to have led to the production of more results from the project than promised in the original application. As direct results of LASS, several commercial projects have been initiated. The LASS project will further continue until 2009 in the form of another VINNOVA sponsored project ”LASS-c”, where composite constructions for part of the superstructure of a cruise vessel will be studied.