Abstract: Målet är att nå ökad kollisionssäkerhet i sidan samtidigt som egenvikten bibehålles eller minskar. Konceptuella studier, som visar upp potentialen i nya konstruktionslösningar samtidigt som minst en konstruktionslösning analyseras i ett helhetsperspektiv. Projektet genomförs enligt följande: 1. Systematisk framtagning och utveckling av nya koncept – materialanvändning – nya strukturlösningar. 2. Teoretisk och omsorgsfull verifiering av koncepten. 3. Provning av materialbeteende i laboratorium. 4. Förslag till lösningar. Projektet kommer att ge erfarenhet av projektering och verifiering av nya innovativa koncept för sidobordläggningar inklusive förbättrade isförstärkningar, som leder vidare till generella kunskaper. De bästa koncepten kan efter anpassning till existerande och framtida beställningar användas i affärsverksamheten. Grundutbildningen påverkas med avancerade projekt som har industrianknytning. Underhållskostnaderna minskar (färre intryckningsskador). Abstract: SAFECOLL - Safety Against Collisions by means of Innovative Side Shell Designs The objective of this project is to achieve improved collision safety for collisions that take place in the side of the collided ship. The mass of the new structural designs should be maintained or reduced in comparison with existing conventional structural designs.
Projektet kommer att ge erfarenhet av projektering och verifiering av nya innovativa koncept för sidobordläggningar inklusive förbättrade isförstärkningar, som leder vidare till generella kunskaper. De bästa koncepten kan efter anpassning till existerande och framtida beställningar användas i affärsverksamheten. Grundutbildningen påverkas med avancerade projekt som har industrianknytning. Underhållskostnaderna minskar (färre intryckningsskador).