National Transport Library Research Database

Kapacitetsutnyttjandet och kostnadsstrukturerna - nyckelparametrar för utvecklingen av container-feedermarknaden i Nordeuropa (The North European Container Feeder Market)

  • Thalenius, Jennie
  • Sjöfartens Analysinstitut (SAI), Svenskt företag eller organisation, 716445-1218
Sponsors, duration, budget: Sjöfartsverket, Vinnova ; 2000-11-01 -- 2002-03-31 ; 1500000 kronorRegistration number:
  • Vinnova
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet är att definiera bakomliggande drivkrafter liksom styrkan hos dessa inom utvecklingen av container- och sjöfeedersystemet. Detta skall sättas in i ett nätverkstänkande, med kompletterande respektive konkurrerande transportsystem och transportvägar med hjälp av fördjupade analyser av ”infrastrukturen”, dvs fysiska och immateriella komponenter, flaskhalsar och rationaliseringspotential. Syftet är att öka kunskapen om strukturen, konkurrenskraften och drivkrafterna inom hamn- och sjöfartsmarkanden för container-feeder system i Nordeuropa och Baltikum. Detta är i hög grad integrerat i den globala containertransportmarknaden, varför också utvecklingen inom denna måste beaktas. Samtidigt behövdes bättre metoder för att kvantifiera marknadsindikatorer i fysiska termer; tillgänglig statistik är fragmenterad och uppvisar bristande jämförbarhet t.ex. om efterfrågan av transportkapacitet och dess geografiska fördelning. Analytiska metoder har använts i ett systemanalytiskt perspektiv. Datainsamling har skett via offentlig statistik, kommersiella databaser samt enkätförfrågan. Resultaten presenteras i tre rapporter: ”Ramförutsättningar, Ekonomi, Handel, Transporter och Containermarknaden”, en analys av den globala utvecklingen och bakomliggande drivkrafter; ”Den Maritima Container- Feedermarknaden i Nordeuropa”, med problematik och metodfrågor mot bakgrund av tillgänglig statistik och tillförlitlighet; struktur och drivkrafter i den regionala feedermarknaden samt en redogörelse av databasverktyget. I ”Sammanfattande Analys och Slutsatser” finns övergripande slutsatser. Den globala sjöburna volymen uppgick 2001 till 73 milj.TEU (Twenty foot Equivalent Units), vilket genererade ca. 230 milj. lyft i hamnarna. En fördubbling av volymerna mellan 2001 och 2010 är ett fullt möjligt scenario. Detta innebär inte något större kapacitetsproblem för den maritima delen av transportkedjan, men rationaliseringspotentialen är väsentligt lägre än tidigare. I Nordeuropa hanterades 31 milj. TEU i 146 containerhamnar vilka har identifierats utav 650 regionala hamnar, som betjänas av fartyg med containerkapacitet. 84 % av volymerna hanterades i de mycket få och stora naven. Koncentrationstendensen är tydlig i detta avseende, men dessa noder betjänas av ett tätt och frekvent maritimt system/nätverk för containerfeeder till ett stort antal regionala hamnar. Subregionerna uppvisar avsevärda skillnader i utbudet av transportkapacitet och dess egenskaper. Andra projektresultat är: Värdering av tillförlitligheten i volymdata, indikatorer för efterfråga/utbud av containertransporter, en lastdatabas och ett databasverktyg som möjliggör integrering av data om lastvolymer, fartygsflotta och fartygsrörelser. Detta innebär att utvecklingen av marknadsstrukturen och tendenserna kan följas på ett mer konsistent sätt över tiden.
Item type: